خواص آب کرفس برای لاغری+فواید و عوارض

۰ نظر - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱

امروزه افراد زیادی هستند که برای لاغری و تناسب اندام، سراغ نوشیدنی های چربی سوز می روند، که یکی از این نوشیدنی های کم کالری آب کرفس است. خواص آب کرفس فقط مختص به چربی سوزی و کاهش وزن نیست، بلکه خواص بسزایی برای سلامت بدن دارد. در این مجله از مهسا آنلاین به خواص آب کرفس برای لاغری و سلامت بدن می پردازیم.

خواص آب کرفس

آب کرفس چیست؟

کرفس یک گیاه دارویی و پر خاصیت است که در فصل پاییز کاشت و در فصل زمستان یا اوایل بهار برداشت و مصرف می شود. که امروزه از آب کرفس به عنوان یک معجزه برای لاغری یاد می شود. اگه از خصوصیات ظاهری این گیاه بخواهیم بگوییم، طول حدود 50 تا 80 سانتی متر دارد، ساقه آن توخالی است، ساقه کرفس سفت، ترد و آبدار است که از آن اب کرفس تهیه می شود. 

تاریخچه کرفس

در دوره های قدیم به دلیل اینکه کرفس از خواص دارویی بالایی برخوردار بود نیز از آن استفاده می کردند، اما برای اولین بار کرفس به عنوان یک تغذیه توسط فرانسوی ها در سال 1623 مصرف شد. آب کرفس برای اولین بار توسط آنتونی ویلیام در 20 سال گذشته به عنوان یک هک سلامتی تبلیغ شده بود و مفهموم آب کرفس در آن زمان، یک درمان همه چیز در عصر مدرن بوده است. 

خواص آب کرفس برای لاغری و سلامت بدن

طبق تحقیقاتی که متخصصان تغذیه انجام دادند خوردن کرفس یا آب کرفس از بیماری های قلبی عروقی و مغزی جلوگیری می کند، علاوه بر آن از خواص آب کرفس می توان به موارد زیر اشاره کرد:


1.   کاهش فشار خون
2.   کاهش ابتلا به سرطان
3.   بهتر شدن عملکرد کلیه
4.   کمک به درمان دیابت
5.   تقویت سلامت دستگاه گوارش
6.   جلوگیری از آلزایمر
7.   بهبود سلامت قلب و عروق
8.   تقویت سیستم ایمنی بدن
9.   کمک به درمان سنگ کلیه
10.  بهبود آرامش و اعصاب
11.  بهبود بینایی
12.  بهبود درد مفاصل
13.  دفع سموم

 

1.خواص آب کرفس در کاهش خون


کرفس و آب کرفس دارای ماده شیمیایی به نام فتالید است که به عصاره NBP نامیده میشود، این ماده دیواره شریان را شل می کند و باعث افزایش خون جریان خون و در نتیجه کاهش فشار خون می شود.


2.خواص آب کرفس در کاهش ابتلا به سرطان


در برگ کرفس ترکیباتی از جمله: کافئیک، اسید فریک، تانن و ساپونین است، که اگر به اندازه کافی کرفس یا آب کرفس مصرف کنید، میتواند به کاهش سرطان کمک کند.

3.خواص آب کرفس در بهتر شدن عملکرد کلیه


آب کرفس دارایه ترکیباتی به نام کومارین است که فعالیت آنزیم های کبدی را برای سم زدایی افزایش می دهد.


4.خواص اب کرفس در کمک به درمان دیابت


آب کرفس دارای گلیسمی بسیار پایینی است که به کنترل قند خون کمک می کند، علاوه بر آن رژیم های دارایه فیبر بالا به پیشگیری از دیابت کمک می کند.


5.خواص اب کرفس در تقویت سلامت دستگاه گوارش


اب کرفس دارای مواد و نمک های معدنی است و به جذب مواد  مغذی کمک بسیاری می کند، به مرور زمان مواد و نمک های معدنی به بازیابی اسید هیدروکلریک معده شما کمک بسیاری می کند و هضم شمارا تقویت می کند.


6.خواص آب کرفس در جلوگیری از آلزایمر


آب کرفس دارای ترکیبی به نام DL-3-n-butylphthalide است، که به یادگیری، حافظه و تفکر کمک می کند، ممکن است این ترکیب از آلزایمر جلوگیری کند اما تا به امروز درحال تحقیق این موضوع هستند و کامل تایید نشده است.


7.خواص اب کرفس در بهبود سلامت قلب و عروق


اب کرفس دارای آنتی اکسیدان، ضد التهاب و کاهش پلاکت ها که هر سه مخصوص محافظت کننده قلبی است، این ترکیبات ممکن است به کاهش حمله قلبی یا سکته کمک بسیاری کند.


8.خواص آب کرفس در تقویت سیستم ایمنی بدن


آب کرفس سرشار از آنتی اکسیدان ها است، که میتواند از بدن در برابر رادیکال های آزاد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.


9.خواص آب کرفس در کمک به درمان سنگ کلیه


آب کرفس غنی از فلاونوئیدها است که میتوان به راحتی کریستال های کلسیم را تجزیه کند و سنگ کلسیمی 80% سنگ کلیه است.


10.خواص آب کرفس در بهبود آرامش و اعصاب


اب کرفس نسبت به بقیه سبزی ها در زمینه بهبود اعصاب برتری ندارد، اما میتواند سیستم عصبی مرکزی را بازیابی کند.


11.خواص آب کرفس در بهبود بینایی


اب کرفس دارای ویتامین A و لوتئین است که اکسیدان های التهابی را تسکین می دهد و از استرس اکسیداتیو در چشم جلوگیری می کند، که این کار باعث سلامتی چشم می شود.


12.خواص اب کرفس در بهبود درد مفاصل


آب کرفس دارای اسیدهای فنولیک مانند: اسید کافئیک، اسید فرولیک و فلاوانول هایی مانند: کوئستین است، که برای درمان التهاب و درد مفاصل کارایی بسیار زیادی دارد.


13.خواص آب کرفس در دفع سموم


آب کرفس به دلیل تولید ادرار طبیعی در بدن، می تواند سموم بدن شمارا دفع کند.

نوشیدن زیاد آب کرفس چه عوارضی برای بدن دارد؟

 

1.    جمع شدن اگزالات موجود در اب کرفس، عنصرهای مفید و مهم بدن را مثل: کلسیم منیزیم و روی را نابود و از بین می برد.
2.    مصرف زیاد کرفس برای لاغری، به دلیل وجود سدیم بالا، باعث افزایش فشار خون و در نهایت بیماری می شود.
3.    مصرف بیش از حد کرفس برای لاغری، به دلیل فیبر بالای آن، باعث کاهش میزان آب در بدن می شود.
4.    آب کرفس به دلیل اینکه مواد شیمیایی به اسم پسورالن در آن وجود دارد باعث میشود پوست شما نسبت به نور خورشید حساس تر شود و مصرف بیش از حد آب کرفس موجب به سرطان پوست و سایر مشکلات پوستی می شود.

آیا میتوان آب کرفس را هر روز مصرف کرد؟

مصرف زیادی آب کرفس می تواند باعث بیماری شود، توصیه ما به شما این است که در روز اول با یک فنجان شروع کنید و اگر مشکلی برایتان پیش نیامد، می توانید با خیال راحت یک لیوان در روز آب کرفس مصرف کنید. 

خوردن آب کرفس در زمان بارداری مجاز است؟

مصرف کمی آب کرفس در قبل هر وعده غذایی برای مادران باردار، به آنها کمک می کند تا وزن اضافی خود را از دست بدهند و اضافه وزن نگیرند، از خواص آب کرفس برای مادران باردار میتوان اشاره کرد به جلوگیری از پرخوری، جلوگیری از یبوست، کمک به تناسب اندام و بهبود عملکرد معده اما حتما قبل از مصرف روزانه از پزشک خود مشورت بگیرید و از مصرف بیرویه آب کرفس جلوگیری کنید، زیرا زیاده روی در هرچیزی باعث بیماری  و در خطر انداختن جنین شما می شود.

آیا کودکان میتوانند آب کرفس بنوشند؟

آب کرفس به دلیل ترکیبات و خواص زیادی که دارد، هیچ مشکلی برای کودکان ایجاد نمی کند و حتی برای کودکانی که آب زیادی در طول روز مصرف نمی کنند توصیه میشود که حداقل یک فنجان در طول روز آب کرفس مصرف کنند.

آیا افراد سن بالا می توانند آب کرفس بنوشند؟

با بالا رفتن سن، اهمیت رژیم غذایی و رساندن مواد مغذی به بدن بالا می رود، برای افراد سن بالا کرفس یا همان آب کرفس، فواید بسیار زیادی دارد و حتی می تواند از برخی علائم پیری جلوگیری کند.

آیا آب کرفس الرژی زا است؟

درصد کمی از افراد هستند که به آب کرفس آلرژی دارند، اگر شما بعد از مصرف منجر به اختلالات گوارشی می شوید جزو اون درصد کمی از افراد هستید که به کرفس و آب کرفس آلرژی دارند.

چه کسانی نمیتوانند آب کرفس بنوشند؟

متاسفانه برخی از افراد که دارای بیماری سیستم گوارشی مثل: سندروم روده تحریک پذیر یا همان IBS، ممکن است تحمل اب کرفس را نداشته باشند و هنگام هضم، باعث نفخ و ناراحتی شوند.

ارسال نظر