6 تا از بهترین نان ها برای لاغری

۰ نظر - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱

مواد غذایی اصلی نقش مهمی در رژیم های غذایی دارند و باید در طول روز و در وعده های غذایی مختلف مصرف شوند؛ زیرا منبع اصلی دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند. یکی از اصلی ترین مواد غذایی نان ها هستند که همواره در زندگی روزمره مصرف می شود و به عنوان یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی در جهان شناخته می شود. نان به دلیل دارا بودن مقدار بالایی مواد مغذی خواص بسیاری برای سلامتی و همچنین لاغری دارد. از طرفی مصرف نان یک فاکتور مهم در تامین کالری مورد نیاز بدن است و امروزه برای بسیاری از افراد مصرف بهترین نان برای لاغری همواره یک دغدغه بزرگ به شمار می رود. حال با ما در این مقاله از مهسا آنلاین همراه باشید تا به تمامی خواص نان برای لاغری و همچنین بهترین و مغذی ترین نان ها برای لاغری بپردازیم.

نان برای لاغری

به چه ماده غذایی نان می گویند؟

نان یک خوراکی جامد است و به صورت معمول و از زمان قدیم دارای دو ماده اولیه اصلی یعنی آرد و آب بوده است. نان ها دارای تنوع بالایی هستند و از گذشته تا حالا به روش های مختلفی آن را پخت کرده و یا از آن در تهیه دیگر مواد غذایی استفاده شده است. نان ها به صورت معمول از آرد گندم تهیه می شوند، اما امروزه از آرد بسیاری از غلات از جمله جو، جو دوسر، ذرت و ... در تهیه خمیر نان استفاده می شود. نان ها به دلیل اینکه از آرد مواد مغذی همچون گندم و جو تهیه می شوند مقدار بالایی از مواد مورد نیاز بدن را دارا هستند و جزو مواد غذایی با ارزش بالا به شمار می روند.

تاریخچه نان

نان یکی از قدیمی ترین منابع غذایی در جهان بوده و اولین استفاده از آن به سی هزار سال قبل از میلاد باز می گردد. با این حال با توجه به اطلاعات ثبت شده، محققان و تاریخشناسان بر این باورند که کشورانی همچون اردن و مصر جزو اولین کشور هایی بوده که نان در آنجا پخته می شد، اما باید به این نکته اشاره کرد که بزرگترین کشوری که در آن زمان صورت گسترده نان پخت می کرد یونان بوده است؛ زیرا یونانیان در بسیاری از مراسم هایشان از نان استفاده می کردند. مصرف نان برای لاغری زمانی پر طرفدار شد که افراد شروع به پخت نان هایی با آرد متفاوت کردند و شاهد تاثیر باورنکردنی آن بر روی رژیم های غذایی خود بودند.


جالب است بدانید: اولین کوره مخصوص به پخت نان نیز در کشور یونان ساخته شد و با گذشت زمان وارد دیگر بخش های اروپا شد.

خواص نان برای لاغری

نان دارای مواد مغذی و گوناگونی از جمله کربوهیدرات، پروتئین و ... است که همه ی آنها نقش مهمی در لاغری و تناسب اندام دارند. مصرف نان به صورت اصولی و به اندازه می تواند  تاثیر بسزایی بر روی رژیم های غذایی داشته باشد. خواص نان ها برای لاغری با توجه به نوع نان گسترده است به طوری که مواد اولیه معمولی نیز می تواند بر نحوه کارکرد ان بر بدن و لاغری موثر باشد.


با این حال بسیاری از نان ها دارای خواص مشخصی برای لاغری هستند از جمله این خواص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

•    تقویت سیستم گوارش
•    تامین انرژی
•    جلوگیری از احساس گرسنگی
•    تنظیم کننده قند خون و چربی


تقویت سیستم گوارش


از خواص نان برای لاغری می توان به تاثیر آن در هضم غذا ها و بهبود عملکرد سیستم گوارش اشاره کرد. نان سرشار از باکتری های مفید است که وجود آنها در بدن می تواند به روده در جذب مواد مغذی کمک کند از طرفی دیگر همچنین مصرف اصولی نان می تواند از بروز مشکلات معده نیز جلوگیری کند.


تامین انرژی


کربوهیدرات یکی از مواد اصلی مورد نیاز بدن است و مصرف آن در طول روز جهت تامین انرژی بدن الزامی است. از آنجایی که نان سرشار از کربوهیدرات است تبدیل به منبع غنی و کامل جهت تامین این ماده مغذی شده است. به همین علت مصرف غذا هایی که کربوهیدرات دارد یک امر ضروری برای افراد به ویژه ورزشکاران است.


جلوگیری از احساس گرسنگی


یکی از مواد مغذی موجود در نان فیبر است. فیبر یک ماده مغذی است که تاثیر بسزایی بر روی عملکرد معده دارد. فیبر باعث می شود تا فرد کمتر احساسی گرسنگی پیدا کند و مدت زمان بیشتری سیر بماند. مصرف نان، فیبر مورد نیاز بدن را تامین می کند و همین موضوع از پرخوری و اضافه وزن جلوگیری می کند و در نتیجه باعث لاغری می شود.


تنظیم کننده قند خون و چربی


یکی از فیبر های موجود در نان فیبر نامحلول است. این فیبر نمی تواند در بدن ما تجزیه شود در نتیجه جذب بدن نمی شود و وارد سیستم گوارشی و روده ها می شود. این موضوع باعث می شود تا کلسترول و قند های موجود در روده دفع شده و جذب بدن نشوند. همین عامل سبب کاهش قند خون شده و باعث می شود تا بدن میزان کمتری انسولین ترشح کند و احساس ضعف خود را از بین ببرد که در نهایت این موضوع سبب لاغری می شود 

بهترین نان ها برای لاغری

بسیاری از نان ها نقش موثری بر روی لاغری دارند و زمانی که به صورت اصولی مصرف شوند می توانند باعث کاهش وزن شوند. با این حال بعضی از نان ها بیشترین استفاده را در رژیم های غذایی دارند و طرفدار های بسیاری نیز پیدا کردند.


از جمله بهترین نان ها برای لاغری می توان به موارد زیر اشاره کرد.


1.    نان جو
2.    نان سبوس دار
3.    نان چند غله
4.    نان جو دوسر
5.    نان تست قهوه ای
6.    نان سنگگ

ارسال نظر