چگونه می توان لاغر شد؟ تمام راه های ممکن برای لاغری

۰ نظر - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷

امروزه بیشتر مردمان دنیا با مشکل چاقی دست و پنجه نرم می کنند و راه حلی برای این موضوع ندارند. این بیماری همانطور که می دانید علاوه بر اینکه تناسب اندامتان را برهم می زند بلکه باعث ابتلا شدن به بیماری هایی همچون چاقی، چربی و... می شود. با مهسا آنلاین می توانید به سوال چگونه می توان لاغر شد پاسخ دهید. همچنین می توانید لاغری و کاهش وزن را برای اولین بار به صورت درست با مهسا آنلاین تجربه کنید.


راه ها مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد که مردم از این روش ها استفاده می کنند. لاغری آرزوی بسیاری از افراد دنیا است اما نمی دانند که می توانند با انجام چند فرمول ساده به وزن ایده آل خود برسند. چند فرمول ساده برای اینکه به سوال چگونه می توان لاغر شد پاسخ داد عبارت است از مصرف آب زیاد، خواب کافی، ورزش و ... چندین روش دیگر وجود دارد که می توانید به کمک ما به لاغری و تناسب اندام برسید.

چگونه می توان لاغر شد؟

چندین نکته قبل از شروع لاغری

1.    مشورت با پزشک
2.    تعیین اهداف و وزن ایده آل
3.    انتخاب روش های مناسب
4.    بدست آوردن سطح BMI


1.مشورت با پزشک


قبل از اینکه لاغری خود را با برنامه غذایی یا ورزش کردن شروع کنید بهتر است با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا از سلامتی و وضعیت فیزیکی خود مطمئن شوید.


2.تعیین اهداف و وزن ایده آل 


بهترین روش برای اینکه استارت لاغری خود را بزنید این است که اهداف مورد نظرتان را در رابطه با کاهش وزن، تناسب اندام و تعیین وزن ایده آل خود مشخص کنید که در چه زمانی و چه موقعی می خواهید به چه وزنی برسید.


3.انتخاب روش های مناسب


در ادامه ما چندین روش را برای شما درج کردیم که شما با انتخاب این روش ها می توانید به وزن ایده آل خود برسید.


4.بدست آوردن سطح BMI


یکی دیگر از نکاتی که باید قبل از لاغری رعایت کنید بدست آوردن سطح BMI بدن خود است که با بدست آوردن BMI میزان توده چربی اضافی در بدن خود را بدست می آورید. روش بدست آوردن BMI بسیار ساده است. کافیست که فقط قد خود را به توان 2 برسانید و وزن خود را بر مجذور قد خود کنید. اگر از 18 تا 24 جواب بدست آمد شما بدنی با تناسب اندام دارید و اگر بالای 24 شد بهتر است که رژیم و ورزش کردن را شروع کنید.

چگونه و چطور می توان لاغر شد؟

چندین روش برای رسیدن به لاغری وجود دارد که می توانید از طریق این راه ها به تناسب اندام و کاهش وزن برسید. این روش ها همانطور که می دانید می تواند شما را به لاغری برساند اما لاغری ناگهانی هم خطراتی برای بدن دارد.


1.    رژیم غذایی
2.    ورزش کردن 
3.    عمل جراحی 


این 3 روش بهترین و جامع ترین روش برای لاغری شما است. بهترین راه برای کاهش وزن این است که موقع ورزش کردن از رژیم غذایی مناسب هم استفاده کنید که به وز ایده آل خود برسید. اما پر خطر ترین راه رسیدن به لاغری عمل های جراحی است که در ادامه به تمام آنها می پردازیم.


1.رژیم غذایی


رژیم غذایی یک نوع رژیمی است که شامل مصرف مواد غذایی متعادل و سالم است، به طوری که مطابق با نیاز های از جمله انرژی و تغذیه بدن شخص باشه. رژیم هایی وجود دارد که می تواند شامل میوه، سبزیجات، غلات، منابع پروتئینی و گیاهی باشد. هدف اصلی رژیم غذایی علاوه بر اینکه لاغری می باشد به کاهش خطر بیماری های مزمن و بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند. چند رژیم مناسب که می توانید برای لاغری استفاده کنید را درج کردیم.


•    رژیم کانادایی
•    رژیم پالئو
•    رژیم کتوژنیک
•    رژیم مدیترانه ای

 
2.ورزش کردن


یکی دیگر از روش های رسیدن به لاغری ورزش کردن است. از نظر بیشتر متخصصان و پزشکان بهترین راه برای رسیدن به کاهش وزن ورزش کردن است که باید در کنار ورزش کردن حتما یک رژیم غذایی مختص بدن خود داشته باشید که به لاغری شما بیشتر کمک کند. ورزش کردن یا فعالیت بدنی می تواند به بهبود سلامتی و لاغری و تناسب اندام شما کمک بسزایی کند. ورزش کردن می تواند باعث افزایش هوشیاری، کاهش استرس، افزایش انرژی و بهبود خلق و خو شود. چندین ورزش که به سوال چگونه می توان لاغر شد پاسخ داده عبارت است از:


•    دویدن
•    شنا
•    بدمینتون
•    بدنسازی
•    کراس فیت


3.عمل جراحی


یکی دیگر از روش هایی که مردم برای پاسخ به سوال چگونه می توان لاغر شد امتحان می کنند عمل های جراحی است. برخی از افراد مردم تصمیم می گیرند که با جدا کردن چربی های اضافه به لاغری و تناسب اندام برسند. این عمل ها ممکن است چند روش داشته باشد که جامع ترین آن ها لیپوساکشن یا جراحی معده است. این روش را بیشتر مردم زمانی به سراغش می روند که یا از گرفتن رژیم و ورزش کردن خودداری می کنند یا افرادی که از گرفتن همه رژیم ها و ورزش کردن خسته شده اند. اما در نظر داشته باشید که قبل از انجام این کار حتما از عوارض این عمل اطلاعات کامل را کسب کنید.

از چه چیز هایی در دوران لاغری استفاده کنیم؟

1.    مواد غذایی با کالری بالا را حذف کنید
2.    پروتئین بدن خود را افزایش دهید
3.    کربوهیدرات مصرفی خود را مدیریت کنیم
4.    صبحانه کامل
5.    وزن کردن خود 
6.    تنظیم خواب
7.    آب زیاد بنوشید 
8.    ورزش کنید
9.    فیبر، زیاد بخورید
10.    درست غذا خوردن
11.    نوشیدنی های مهم را فراموش نکنید 


1.مواد غذایی با کالری بالا را حذف کنید.


با تحقیقاتی که بیشتر متخصصان انجام داده اند نشان می دهد که مواد غذایی که دارای کالری بالا هستند می تواند باعث چاقی و افزایش وزن شود. پس بهترین روش برای جلوگیری از این اتفاق این است که تا جایی که می شود مواد غذایی با کالری بالا را از زندگی خود در دوران لاغری حذف کنید. مواد غذایی که دارای کالری بالا هستند عبارت است از:


•    چربی ها
•    قند و شکر
•    آجیل 
•    شیرینی
•    میوه های خشک


هر ماده ایی که در بالا گفته این دارای کالری بالا است. همچنین هر ماده غذایی که با مواد بالا تشکیل شده است می تواند کالری بالایی داشته باشد مانند نوشابه، غذا های سرخ کرده و... پس بهتر است که مواد بالا را در دوران لاغری از زندگی خود حذف کنیم.


2. پروتئین بدن خود را افزایش دهید


در دوران لاغری برای اینکه شما دچار مشکلات کمبود ویتامین یا ضعف بدنی نشوید باید از مواد غذایی که دارای پروتئین هستند استفاده کنید که  پروتئین بدن شما تامین شود و موادی که دارای پروتئین هستند عبارت است از:


•    گوشت و مرغ
•    ماهی 
•    تخم مرغ 
•    لبنیات
•    حبوبات ها 
•    آجیل ها
•    سویا
•    برنج
•    سبزیجات


موادی که در بالا درج کرده ایم منبعی از پروتئین هستند که می تواند به دوران لاغری شما و کاهش وزن شما کمک بسزایی کند.


3.کربوهیدرات مصرفی خود را مدیریت کنیم


بدن انسان به کربوهیدرات نیاز دارد پس بهتر است که در دوران لاغری خود این ماده غذایی را از جدول غذایی خود حذف نکنید. ولی اگر از این مواد غذایی به طوری که همیشه استفاده می کنید استفاده کنید باعث افزایش وزن و ثابت موندن وزن می شود. کربوهیدرات در بدن باعث افزایش انرژی، افزایش عملکرد مغز و حفظ سلامت گوارش می شود. ولی اگر از مواد غذایی که در پایین درج کردیم زیاد یا معمولی استفاده کنید باعث ثابت ماندن وزن و حتی افزایش وزن و بهم زدن تناسب اندام می شود.


•    محصولات نانوایی
•    میوه 
•    سبزیجات
•    حبوبات 
•    غلات


در مواد غذایی که گفته شد بعضی از جزء آنها کربوهیدرات بالا دارد مانند هویج، نخود، عدس، انگور، موز، کیک و کلوچه چندین ماده غذایی که دارای کربوهیدرات بیشتری نسبت به بقیه مواد غذایی است.


4.صبحانه کامل


وعده صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی در روز است که می تواند تاثیر بسزایی در انرژی و فعالیت روزانه شما داشته باشد. پس مصرف یک صبحانه سالم می تواند باعث تعادل، بهبود تمرکز و افزایش انرژی شود. و هچنین اگر به دنبال جواب چگونه می توان لاغر شد هستید بهتر است که وعده صبحانه خود را بر طبق رژیمی که انتخاب کردید انتخاب کنید.


5.وزن کردن خود


یکی دیگر از روش ها که در دوران لاغری به شما کمک زیادی می کند وزن کردن خود است. این کار باعث می شود که بعد از خوردن هر وعده غذایی وزن خود را بگیرید و از کاهش وزن خود اطلاع داشته باشید.


6.تنظیم خواب


تنظیم خواب و داشتن یک خواب سالم و کافی اهمیت زیادی در سلامت جسمی و ذهنی دارد و همچنین مصرف بعضی از مواد غذایی باعث برهم زدن یا تنظیم خواب شما می شود. همچنین تنظیم خواب در لاغری و کاهش وزن تاثیر بسزایی دارد به دلیل اینکه وقتی شما خواب کامل داشته باشید بدن زمان زیادی برای ریکاوری دارد و به عضلات شما استراحت ببیشتر می دهد.


7.آب زیاد بنوشید


نوشیدن آب زیاد برای بدن و هچنین برای لاغری بسیار نکته مهمی است که باید رعایت شود. 70 درصد بدن انسان را آب تشکیل داده است و آب یکی از مهمترین عناصری است که بدن به آن نیاز دارد. خواص آب برای بدن عبارتند از:


•    کاهش اشتها: آب خوردن زیاد می تواند باعث کاهش گشنگی و احساس سیری شود
•    جایگزین کالری های زیاد: نوشیدن آب بجای نوشیدن شربت و نوشابه می تواند باعث جلوگیری از کالری های اضافی در بدن می شود.
•    افزایش متابولیسم: مصرف زیاد آب باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و می تواند فرایند متابولیسمی بدن را افزایش دهد.
•    تخلیه سموم: مصرف آب باعث تخلیه سموم و مواد زائد از بدن را خارج و باعث افزایش فرآیند لاغری می شود.


8.ورزش کنید


یکی از عواملی که در لاغری بسیار موثر است است که باعث کاهش وزن هم می شود ورزش کردن است. شما با انجام ورزش هایی که گفته شده است می توانید به وزن ایده آل خود برسید و حتما در کنار رژیم هایی که دارید هرگز ورزش کردن را فراموش نکنید. چون بدن به تنهایی با رژیم نمی تواند شما را به وزن ایده آل خود برساند.


9.فیبر، زیاد بخورید


فیبر یک نوع مولکول نباتی است که در مواد غذایی مانند میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات یافت می شود. خوردن مواد غذایی که فیبر بالای دارد برای سلامتی و کمک به فرایند لاغری بسیار مناسب است. چند مواردی که فیبر برای لاغری و بدن مناسب است عبارت است از:


•    کنترل اشتها: فیبر به دلیل جذب آب به گوارش باعث ایجاد احساس سیری و اشباع شدن سریع تر مواد غذایی می شود که می تواند به لاغری شما کمک کند.
•    کاهش مصرف کالری زیاد: مصرف مواد غذایی که دارای فیبر هستند باعث کاهش جذب کالی به دستگاه گوارش می شود و به فرآیند لاغری کمک بسزایی می کند. 
•    تنظیم قند خون: فیبر به  دلیل اینکه وقتی وارد بدن می شود باعث تنظیم گلوکز در بدن می شود که این فرایند باعث کمک به قند خون بدن می شود.
•    تنظیم گوارش: این ماده به عملکرد دستگاه گوارشی کمک می کند و همچنین باعث جلوگیری از بیماری هایی همچون یبوست و سنگ کلیه می شود.
•    حفظ سلامت قلب: ماده فیبر وقتی در بدن افزایش پیدا می کند سطح کلسترول خون را بالا می برد و در نتیجه باعث حفظ و کمک به سلامتی قلب می شود.


10.درست غذا خوردن


یکی از مشکلاتی که بیشتر مردم دنیا دارند و این مشکل یکی از جامع ترین مشکلات برای افزایش وزن است درست غذا نخوردن است. درست غذا نخوردن یا نجویدن غذا یا سریع خوردن غذا باعث این می شود که بیشتر کاری که باید با جویدن با دهان انجام دهید کار را به معده می سپارید. که این کار علاوه بر اینکه برای سلامتی دستگاه گوارش از جمله روده و معده نامناسب است، بلکه این کار باعث بزرگ شدن ناحیه شکم می شود.


11.نوشیدنی های مهم را فراموش نکنید


نوشیدنی های مهمی که در دوران لاغری و پاسخ به سوال چگونه می توان لاغر شد را داد را هرگز فراموش نکنید. نوشیدنی هایی همچون مثل قهوه که سطح کافئین بدن را بالا می برد و این کار باعث افزایش آنتی اکسیدان در بدن می شود. چای ها که منبع مفیدی برای افزایش سطح انرژی و کمک به لاغری است را (مانند چای سبز و چای ماسالا) را هرگز فراموش نکنید.

نکاتی که باید بعد از لاغری رعایت کنید

پس از اینکه به لاغری و تناسب اندام رسیدید، این موضوع مهم است که شیوه زندگی سالم خود را ادامه دهید تا علاوه بر اینکه وزنتان پایدار بماند از افزایش وزن جلوگیری کنید. نکاتی برای شما در مورد این موضوع درج کرده ایم.


1.    تغذیه متعادل داشتن
2.    ورزش منظم
3.    خواب و آب کافی
4.    چک کردن وزن


1.تغذیه متعادل داشتن


وقتی که شما به وزن ایده آل خود رسیدید حتما الگوی تغذیه مناسبی که در دوران لاغری داشتید را حفظ کنید و خوردن میوه و سبزیجات و پروتئین  را به هیچ عنوان فراموش نکنید که انرژی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.


2.ورزش منظم


فعالیت های بدنی و ورزش های که در دوران لاغری انجام می دادید را کنار نگذارید. ولی حداقل در روز اگر نمی توانید زیاد ورزش کنید 30تا 40 دیقه پیاده روی یا کوهنوردی انجام دهید. 


3.خواب و آب کافی


اگر دچار اختلال خواب یا به دلیل مشکلات زندگی خواب کافی ندارید این موضوع را حل کنید. چون این موضوع علاوه بر اینکه روی لاغری تاثیر می گذارند روی روند زندگی تاثیر می گذارد. همچنین آب را در زندگی خود هیچوقت کم نکنید چون آب متابولیسم بدن را بالا می برد و همچنین باعث دفع سموم در بدن می شود.


4.چک کردن وزن


بررسی منظم وزن می تواند به شما کمک کند در صورت نیاز تغیراتی در رژیم غذایی و فعالیت های ورزشی خود اعمال کنید.

نتیجه گیری

بهترین روش برای لاغری، رژیم و ورزش کردن است. روش های دیگری مانند عمل جراحی وجود دارد اما روش مناسبی از نظر تخصصی نیست. پس کاهش کالری دریافتی و انتخاب غذا های کم چرب و افزایش میوه و سبزیجات در وعده های غذایی و همچنین افزایش فعالیت بدنی مانند تمرینات هوازی یا تمرینات قدرتی برای سوزاندن کالری و تقویت عضلات برای پاسخ به سوال چگونه می توان لاغر شد مناسب است.

ارسال نظر