رژیم های غذایی مناسب برای لاغری شکم پهلو

۰ نظر - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹

چاقی در نواحی شکم و پهلو، یکی از عمده ترین دلایلی است  که مردم به سراغ رژیم های غذایی و ورزش کردن می روند؛ زیرا بیشتر مردم معتقدند که زیبایی بدن انسان در لاغری شکم پهلو است. بر طبق صحبت های متخصصان تغذیه، بالغ بر 70%  از افرادی که هدفشان وزن کم کردن است، به دنبال لاغری در ناحیه شکم پهلو هستند و توجهی به سلامت خود نمی کنند و به دنبال دلایل چاقی و اضافه وزن خود نیستند. حال سوال اینجاست که آیا این رژیم ها برای لاغری شکم پهلو فایده ای دارند و یا اینکه اصلا برای سلامتی مفید هستند یا خیر که ما در این مقاله از مهسا آنلاین به این موضوعات می پردازیم.

چربی های شکم پهلو

علل چاقی در نواحی شکم پهلو چیست ؟

چاقی بدن به خصوص در شکم پهلو نسبت به باقی بدن مشخص تر و بیشتر است ؛زیرا بدن انسان به صورت طبیعی چربی های اضافه را در شکم ذخیره می کند و علل  گوناگونی باعث این اتفاق می شود؛ از جمله رژیم نامناسب، نداشتن تحرک کافی و... اما برخی از  این دلایل ممکن است برای همه یکسان نباشد و وابسته به عوامل دیگه ای نیز باشد مانند:

 

•    اضطراب و استرس
•    سن و سال
•    تغییرات هورمونی
•    ژنتیک افراد
•    جنسیت
•    سبک زندگی


اضطراب و استرس


استرس و اضطراب یکی از دلایلی است که افراد به سراغ پرخوری و مصرف غذا های پر کالری می روند . این اتفاق سبب این می شود که قند خون بالایی در مدت زمان کوتاهی در بدن تولید شود و بدن مجبور می شود انسولین اضافه تولید کند و همین موضوع سبب افزایش وزن به صورت نامناسب می شود.


سن و سال


سن افراد جزو عواملی  به شمار می آید که به طور مستقیم در افزایش وزن غیر اصولی  تاثیر دارد.با افزایش سن، متابولیسم  و سرعت سوخت و ساز بدن به طور قابل توجه ای کاهش می یابد و بیشتر غذاهایی که مصرف می کنیم تبدیل به چربی مضر در ناحیه شکم پهلو می شود و در طی زمان چربی های بدن سفت می شود و دیگر نمی توان به راحتی انها را از بین برد، از طرفی در سن های بالا ورزش کردن سخت می شود و افراد امکان کاهش وزن و لاغری را از دست می دهند به طوری که امکان دارد دچار مشکلات قلبی،عروقی و... بشوند پس سعی کنید با رعایت رژیم غذایی مناسب مراقب سلامتی خود باشید.


تغییرات هورمنی 


تغییرات هورمونی بیشتر وقت ها دلایل مشخصی دارد از جمله حاملگی، مریضی و... اما بعضی هورمون به دلایلی شروع به از دست دادن تعادل در بدن می کند. حال این تغییرات چگونه سبب افزایش وزن می شود؟ هورمون هایی مانند گرلین، گلوکوکورتیکوئید و...اگر از تعادل خارج شوند باعث می شوند که بدن نسبت به انسولین مقاومت پیدا کند و بیشتر از حد نیازش غذا بخواهد و در نهایت  شما را مجبور به مصرف غذاهای مضر می کند و در  نتیجه چاقی شکم پهلو را برای  شما به ارمغان می آورد.


ژنتیک افراد


بعضی افراد به صورت ژنتیکی دارای ژن چاقی هستند که باعث می شود  میزان سوخت و ساز بدنشان کمتر از حالت عادی باشد  و حتی اگر غذای کمی مصرف کنند به سرعت تبدیل به چربی اضافه در بدن می شود و این موضوع یکی از دلایلی است بعضی افراد از بندشان متنفرن و به دنبال تغییر آن می گردند.


جنسیت 


اضافه وزن به خصوص در ناحیه شکم پهلو در همه ی افراد یافت می شود، اما امکان دارد دلایل آن در مردان و زنان متفاوت باشد به طوری که زنان به دلیل داشتن هورمون های ناپایدار تر، نسبت به مردان با مشکلات بیشتری مواجه می شوند و زود تر دچار اضافه وزن می شوند از طرفی مردان دارای اشتهای قویتری هستند ومصرف غذایی بیشتری دارند که به همین دلیل پر خوری  در مردان شایع تر است.


سبک زندگی


سبک زندگی بعضی افراد به گونه ای است که روزانه غذاهایی با چربی و کالری بالا مصرف می کنند، اما هیچ فعالیتی در روز برای سوزاندن کالری ها دریافتی انجام  نمی دهند که این سبک زندگی یکی از دلایل اصلی چاق بودن افراد در جامعه امروزی است که بیشتر افراد را در گیر خود کرده است؛ زیرا بیشتر افراد ادعا می کنند که وقت کافی برای ورزش کردن را ندارند و به همین بهونه دست از تلاش بر می دارند، اما باید گفت که شما برای کاهش وزن حتما مجبور به ورزش کردن نیستید و فقط نیاز دارید تا کالری مصرفی روزانه خود را کاهش دهید.

اضافه وزن و چربی زیاد در شکم و بدن چه تاثیری بر روی سلامتی دارد؟

چربی های موجود در بدن، شاید به نظر خطری برای ما نداشته باشد، ولی به مرور زمان باعث بروز مشکلات زیادی در بدن می شود، پس حتما سعی کنید با ورزش کردن و کمتر غذا خوردن از بروز مشکلات برای سلامتی خود جلوگیری کنید.
 برخی از مشکلاتی که اضافه وزن در شکم پهلو برای ما به وجود می آورد شامل موارد زیر می باشد.

 

•    دیابت
•    فشار خون و مشکلات عروقی
•    بیماری های قلبی
•    بیماری های کبدی
•    مشکلات مغزی

 

دیابت


دیابت یک نوع بیماری مرتبط با قند خون است که به دلیل نبود انسولین کافی در بدن به وجود می آید. انسولین بدن زمانی کاهش می یابد که پانکراس یا لوزالمعده نتواند به درستی کار کند . یکی از دلایل از کار افتادگی پانکراس مصرف بی رویه غذاهای چرب یا شکرو قند است که به طور مستقیم بر روی قند خون تاثیر می گذارد و باعث مشکلات قند خون یا همان دیابت می شود.


فشار خون و مشکلات عروقی


سلول ها و بافت های چربی در بدن برای اینکه بتوانند زنده بمانند باید ویتامین ها و اکسیژن مورد نیاز خود را از خون بگیرند به همین دلیل هر چقدر چربی بدن بیشتر باشد میزان فشاری که به دستگاه های عروقی بدن می آید افزایش پیدا می کند، زیرا مصرف بدن از اکسیژن و دیگر مواد مغذی بیشتر می شود.


بیماری های قلبی


بیماری قلبی به دلایل مختلفی رخ می دهد که یکی از این دلایل اضافه وزن بالا است. وقتی که چربی زیادی در بدن وجود داشته باشد سبب بسته شدن رگ های قلبی می شود و باعث بروز مشکلات قلبی از جمله سکته، ضعف و.. می شود.


بیماری های کبدی


کبد وظیفه تصویه خون ما از سموم و چربی های مضر را دارد و اگر چربی به اندازه در بدن وجود داشته مشکلی ایجاد نمی شود اما اگر مقدار چربی از حد استاندارد بالا تر برود باعث می شود که کبد نتواند به درستی عمل کند و خون را تصفیه کند و فشار زیادی به آن وارد شود که سبب چرب شدن کبد و با سنگسازی کیسه صفرا می شود.


مشکلات مغزی


60 درصد از مغز ما را چربی تشکیل داده است و برای کارکرد درست نیز نیاز به چربی دارد، هر چند اگر چربی بدن به حدی زیاد شود که رگ های خونی به ویژه در ناحیه سر را مسدود کند امکان  دارد سبب سکته مغزی، فلج مغزی و یا حتی مرگ شود به همین دلیل است که افراد باید به فکر سلامتی خود و لاغری باشند.

آیا رژیم های غذایی باعث لاغری شکم پهلو می شوند؟

رژیم های زیادی وجود دارند که ادعا می کنند باعث لاغری شکم و پهلو می شوند، ولی با توجه به تحقیقات انجام شده هیچ رژیمی وجود ندارند که به طور قطع باعث آب شدن و لاغری شکم پهلو و یا قسمت خاصی از بدن بشود؛ زیرا رژیم های غذایی اغلب باعث کاهش وزن در سراسر بدن می شوند و فقط بر روی یک قسمت تاثیر نمی گذارند.

<< بسیاری از افراد در جامعه به دلیل داشتن اضافه وزن با مشکلات زیادی درگیرند و به دنبال راه کار می گردند، اما نمی دانند که فقط با داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن و رعایت نکاتی برای حفظ سلامتیشان می توانند چربی های شکم پهلو خود را از بین ببرند و اعتماد از دست رفته خود را باز گردانند و رویه سالمی را در زندگی خود پیش بگیرند.>>

بهترین رژیم های لاغری برای شکم پهلو

همانطور که گفته شد رژیمی که از نظرعلمی تاییده شده باشد، برای لاغری شکم پهلو وجود ندارد. هر چند به این معنا نیست که هیچ درمانی برای لاغری شکم وجود ندارد. شما می توانید با انجام کار های ساده مانند: محدود کردن کالری روزانه خود، پیاده روی، کم کردن حجم غذا و فعالیت بیشتر شروع کنید تا بتوانید از رژیم های غذایی برای سرعت بخشیدن به کاهش وزن خود کمک بگیرید.


برخی از رژیم هایی که می توانید برای کمک در کاهش وزنتان و لاغری شکم پهلو استفاده کنید:


1.    رژیم سبزیجات
2.    رژیم های غذایی هندی
3.    رژیم های متشکل از میوه جات 
4.    رژیم های متشکل از پروتئین
5.    مصرف غذا هایی با روغن طبیعی
6.    مصرف کربوهیدرات مفید

 


رژیم سبزیجات


رژیم هایی که بیشتر وعده های غذایی آنها از سبزیجات تشکیل شده باشند، از بهترین انواع  رژیم به حساب می آیند؛ زیرا علاوه بر تامین کالری های مورد نیاز بدن، ویتامین های مفید را نیز تامین می کند و بدلیل حجم کمترغذا، باعث لاغری شکم پهلو می شوند.

 

رژیم های غذایی هندی
رژیم های هندی به دلیل دارا بودن مقدار زیادی فلفل و سبزیجات از کم کالریترین رژیم ها به شمار می رود و از طرفی به دلیل ساده بودن و طبخ راحت، امروزه طرفدار های زیادی در زمینه لاغری شکم پهلو دارند.

 

رژیم های متشکل از میوه جات 


برخی از رژیم ها شامل میوه هایی هستند که به صورت طبیعی باعث چربی سوزی و دریافت کالری مفید می شوند؛ مانند سیب، موز و...

 

رژیم های متشکل از پروتئین


رژیم هایی که در آن پروتئین زیادی وجود داشته باشد می تواند گزینه ی مناسب برای کاهش حجم غذای مصرفی باشد؛ زیرا پروتئین  سوخت ساز بدن را بالا می برد و مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه دارد.


مصرف غذا هایی با روغن طبیعی


مواد غذایی که به صورت طبیعی دارای روغن هستند، می توانند گزینه های عالی برای جایگزینی غذا های روزانه شما باشد؛ زیرا می توانند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنند ؛مانند ماهی های چرب وآجیل ها.


مصرف کربوهیدرات مفید

کربوهیدرات هایی مانند برنج سفید، ماکارونی و نان، اغلب با مصرف زیاد باعث افزایش چربی بدن به خصوص در ناحیه  شکم و پهلو می شوند، اما اگر به جای این کربوهیدرات ها از کربوهیدرات های مفیدی مانند برنج قهوه ای،نان جو و غلات استفاده کنید ،می توانید گزینه ای مناسب برای تامیین انرژی خود پیدا کنید.

بهترین مواد ها غذایی برای لاغری شکم پهلو

مواد خام خوراکی زیادی وجود دارد، که به صورت طبیعی باعث از بین بردن چربی های شکم و پهلو شما شود.
در ادامه ما به برخی از مواد طبیعی که برای کاهش وزن  مفید هستند، می پردازیم:

•    اسفناج
•    کرفس
•    آب
•    دمنوش ها
•    شکلات تلخ

اسفناج


اسفناج یکی از بهترین سبزیجات برای کاهش چربی نواحی شکم و پهلو به حساب می آید ؛زیرا کالری کم اما پروتئنی بالا، به اندازه یک تخم مرغ آبپز دارد.


کرفس


کرفس و آب کرفس همواره به عنوان یک چربی سوز طبیعی استفاده می شود؛ به دلیل اینکه میزان بالایی فیبر در آن وجود دارد، باعث سیر نگه داشتن افراد در زمان بیشتری می شود و مانع جذب چربی می شود.


آب


آب بر خلاف تصورتان می تواند تاثیر زیادی در کاهش وزن داشته باشد. مصرف آب باعث سم زدایی و کم کردن اشتها و سیر کردن معده می شود، به طوری که مصرف 2 لیوان آب نیم ساعت قبل از غذا اشتها شما را تا حد بسیار زیادی کم می کند.
 
دمنوش ها


دمنوش و چای ها یکی از گزینه هایی مناسب، برای کاهش وزن و افزایش چربی سوزی در ناحیه شکم و پهلو است؛ به دلیل اینکه مقدار بالای آنتی اکسیدان و کافئین در آنها وجود دارد و باعث افزایش متابولیسم در بدن می شود. از پر مصرف ترین دمنوش ها، می توان به چای سبز(green tea)، چای سفید(white tea)و چای دارچین اشاره کرد.


شکلات تلخ


شکلات های تلخ علاوه بر داشتن مقدار قابل توجهی فیبر، به دلیل داشتن مزه تلخ باعث می شود که فرد با مصرف مقدار کمی شکلات تا چندین ساعت احساس ضعف و گرسنگی نکند.

چه غذاهایی نباید در دوران رژیم لاغری شکم پهلو مصرف کرد؟

به صورت کلی غذایی وجود ندارد که فقط باعث لاغری یا چاقی یک قسمت از بدن شود، ولی با توجه به کالری های موجود در بعضی از مواد غذایی، مصرف آنها باعث جلوگیری از لاغری شکم پهلو وآسیب رساندن به بدن می شود. 

برخی از این منابع غذایی شامل گزینه های زیر می شود:


1.    قند و شکر
2.    نمک  زیاد
3.    نوشیدنی های گاز دار مانند نوشابه های انرژی زا
4.    غذاهای سرخ شده و چرب
5.    خوراکی های فرآورده شده مانند چیپس، پفک، بستنی و...

ارسال نظر