چگونه به بهترین و اصولی ترین روش به لاغری زیر شکم برسیم؟

۰ نظر - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶

وقتی ما در طول روز غذا مصرف می کنیم چربی ها و کالری های موجود در آنها به صورت بافت های اضافه چربی در سراسر بدن ما ذخیره می شوند. این بافت های چربی با توجه به ساختار بدنی هر فرد می توانند در نواحی مختلف انباشته شده و باعث چاق شدن فرد شوند. با توجه به تحقیقات انجام شده در سال 2023 انسان ها در جامعه امروزی نسبت به افراد در چند دهه گذشته کمتر تحرک دارند، به همین دلیل بیشتر چربی و کالری مصرفی افراد در نواحی شکم به ویژه زیر شکم انباشته می شود و باعث شده است که مردم به دنبال راه های مختلف برای لاغری و چربی سوزی شکم  و زیر شکم خود بگردند تا به تناسب اندام مورد نظر خود برسند، اما نمی دانند که کدام روش ها و رژیم ها برای از بین بدن چربی های اضافه شکم و زیر شکم مناسب است و می تواند برای آنها بهترین نتیجه را به ارمغان بیاورد که ما در این مقاله از مهسا آنلاین به آن می پردازیم.

لاغری زیر شکم

علل جمع شدن چربی و چاقی در ناحیه زیر شکم چیست؟

چاق شدن در ناحیه زیر شکم ربطی به جنسیت افراد ندارد و می تواند در هر سنی و برای هر فردی مشکل ساز شود. انباشته شدن چربی های زیر شکمی می تواند به عوامل گسترده ای وابسته باشد و برای هر فرد نیز متفاوت باشد. هر چند چاقی در ناحیه زیر شکم چند علت جامع دارد. این دلایل شامل موارد زیر می شود:

 

•    تغذیه ناسالم
•    کم تحرکی و نداشتن فعالیت کافی
•    افسردگی و استرس
•    کم خوابی و بیماری ها
•    دارو ها و تغییرات هورمونی

 

تغذیه ناسالم


مصرف غذاهایی که دارای قند و روغن  زیادی هستند به مرور زمان می تواند باعث ذخیره شدن چربی های اضافه در زیر شکم شود؛ زیرا دارای چربی ناسالم زیادی هستند و مواد مفیدی و مغذی به شدت کمی به بدن شما می رساند و اگر در مصرف این جور مواد غذایی زیادروی شود باعث افزایش وزن و در نتیجه چاقی مفرد شود.


کم تحرکی و نداشتن فعالیت کافی


کم تحرکی یکی از شایع ترین عواملی است باعث چاقی زیر شکم می شود به دلیل اینکه با گذشت زمان افراد علاقه خود را به ورزش کردن از دست داده اند و حتی کمتر به بیرون از خانه می روند تا یک پیاده روی ساده داشته باشند، در نتیجه تمامی کالری و چربی مصرفی در بدن افراد بدون مصرف شدن انباشته می شود و در نهایت باعث افزایش وزن و چاقی شکم و زیر شکم می شود.


افسردگی و استرس


داشتن استرس به صورت مداوم باعث پرخوری و افزایش اشتها می شود که افراد را مجبور می کند به صورت مزمن غذا بخورند و چاق شوند همچنین افرادی که از افسردگی رنج می برند برای اینکه بتوانند احساسات خود را کنترل کنند شروع به مصرف غذا های پر کالری می کنند و اشتهایشان افزایش پیدا می کند که باعث تجمع چربی های اضافه در زیر شکم و چاقی می شود.


کم خوابی و بیماری ها


بیماری های متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آنها تاثیر گوناگونی بر روی بدن دارند، اما برخی بیماری مثل کم کاری تیروئید و دیابت نوع 2 باعث چاقی در افراد می شوند و چربی های زیر شکم و پهلو ها را افزایش می دهند، همچنین کمبود خواب متوالی باعث افرایش اشتها در طول روز می شود و قند خون فرد را پایین می آورد.


داروها و تغییرات هورمونی


داروهایی که برای برخی از بیماری ها به کار می روند نیز می توانند باعث افزایش چربی زیر شکم شوند به عنوان مثال بسیاری از دارو هایی که برای افسردگی به کار می روند دارای اثرات جانبی از جمله چاقی هستند. البته باید گفت که تغییرات هورمونی که در برخی از بانوان بعد از زایمان و یا افزایش سن رخ می دهد می تواند تاثیر بسزایی در افزایش چربی در زیر شکم داشته باشد.

چگونه چربی های زیر شکم را از بین ببریم؟

برای از بین بردن چربی های اضافه شکم و زیر شکم روش های متفاوتی وجود دارد. این روش ها از جراحی های خطرناک گرفته تا رژیم های ساده، که به هر کدام از آنها اشاره می کنیم:

تغذیه سالم داشته باشید تا از چربی های زیر شکم خود را از بین ببرید


داشتن یک رژیم غذایی سالم که دارای کالری کمی باشد می تواند تاثیر بسزایی در لاغری زیر شکم داشته باشد به طوری که هر چه میزان دریافت کالری، از کالری مصرفی کمترباشد باعث لاغری و در نتیجه کاهش چربی های شکم و زیر شکم می شود، پس سعی کنید از مصرف بی رویه غذا هایی با چربی ناسالم و فرآوری شده و همچنین خوراکی های با قند بالا دوری کنید تا چربی های زیر شکم خود را آب کنید.


فعالیت روزانه خود را افزایش دهید تا به لاغری زیر شکم دست پیدا کنید


انجام فعالیت های ورزشی همواره به عنوان یکی از بهترین راه های برای کاهش وزن و آب کردن چربی های زیر شکم است؛ زیرا وقتی ما رژیمی مناسب داریم تنها کافی است با رعایت کردن یک برنامه ورزشی مشخص از شر چربی های اضافه و مضر راحت شویم همچنین باید به این نکته اشاره کرد که انجام حرکات ورزشی تمامی عضلات  بدن را در بر می گیرد و مختص به یک نقطه یا عضله نیست؛ البته برای هر قسمت از بدن تمرین های گوناگون و مختلف نیز وجود دارد.


 انجام جراحی های پزشکی برای برداشتن چربی های زیر شکم


جراحی های پزشکی همیشه به عنوان یکی از سریع ترین راه ها برای از حذف چربی های اضافه به شمار می رفت، اما باید گفت که عمل های جراحی علاوه بر اینکه جزو سریع ترین روش ها است به عنوان خطرناک ترین روش نیز شناخته می شوند و باید هزینه های زیادی بابت این عمل ها پرداخته شود. هر چند این عمل ها و جراحی ها نتیجه ای دائمی و همیشگی دارند.


سبک زندگی روزمره خود را تغییر دهید


سبک زندگی هر فرد نقش بزرگی در کیفیت سلامتیش دارد به طوری که اگر فردی در زندگی خود غذاهای سالم مصرف کند، مصرف قند و چربی های اضافه را محدود کند و ورزش کند قطعا اندامی متناسب تری نسبت به فردی که به سلامتیش اهمیت نمی دهد دارد، همچنین برخی از عادت های روزانه مانند مصرف کم آب، سریع غذا خوردن و حتی نداشتن پیاده روی روزانه می تواند تاثیراتی در سلامتی ما، به ویژه در افزایش وزن و چربی های اضافه شکم و زیر شکم داشته باشد، پس سعی کنید از شر عادت های از این قبیل راحت شوید تا به لاغری زیر شکم برسید.


خواب خود تنظیم کنید


داشتن خوابی کافی از اساسی ترین فاکتور ها برای لاغری است. اگر ما در طول روز چربی سوزی داشته باشیم برای اینکه بتوانیم انرژی از دست رفته خود را بازیابی کنیم نیاز به یک خواب و استراحت مفید داریم تا بدنمان بتواند به خوبی ریکاوری شود.


سعی کنید اضطراب و استرس را از خود دور کنید


استرس و اضطراب یکی از عواملی است که باعث می شود فرد از طرفی به پر خوری روی بیاورد و از طرفی دیگر باعث می شود فرد نتواند وزن کم کند، پس همیشه سعی کنید خود را از استرس های روزمره دور کنید و به روح و روان خود آرامش بدهید تا قدمی بزرگ در راه کاهش وزن و چربی سوزی زیر شکم و شکم بردارید.

بهترین رژیم های غذایی برای لاغری زیر شکم

همانطور که گفته شد داشتن یک رژیم غذایی متناسب نقشی مهم در کاهش چربی های ناحیه زیر شکم دارد؛ بنابراین باید بدانید که داشتن چه نوع رژیمی مناسب برای لاغری زیر شکم است برخی از این رژیم ها شامل موارد زیر است.

•    رژیم های پروتئینی
•    رژیم های متشکل از میوه جات و سبزیجات
•    رژیم های متشکل از فیبر و کربوهیدرات
•    رژیم های غذایی بدون چربی و کم کالری
•    رژیم غذایی گیاه خواری یا وگان(Vegan)


رژیم های پروتئینی


رژیم های غذایی که در آن از پروتئین زیادی استفاده می شود از بهترین رژیم های غذایی است که در کنار ورزش می تواند علاوه بر چربی سوزی زیر شکم باعث عضله سازی در سراسر بدنمان نیز شود.


رژیم های متشکل از سبزیجات و میوه جات


 رژیم هایی که اکثرا از سبزیجات و میوه جات تشکیل شده اند به دلیل وجود ویتامین بالا در آنها کمکی بسیاری به بدن می کنند و به ویژه تاثیر بسزایی در لاغری زیر شکم و پهلو ها دارند. این رژیم ها اکثرا رژیم های کوتاه مدتی هستند که می توانند در مدت کم مقدار زیادی از وزن شما را کاهش دهند.


رژیمی های متشکل از فییبر و کربوهیدرات


 فیبرها و کربوهیدرات ها از مواد مغذیی هستند که مصرف به اندازه آنها باعث می شود فرد مواد مورد نیاز خود را دریافت کند و همچنین مدت زمان بیشتری احساس سیری کند و کمتر احساس گرسنگی داشته باشد. این رژیم ها از غذا های کم تر و کم کالری تر تشکیل شده است و با مرور زمان باعث لاغری و کاهش وزن می شود.


رژیم های غذایی بدون چربی و کم کالری


رژیم هایی که از هیچگونه چربی تشکیل نشده اند و فقط دارای مواد غذایی مشخصی هستند و تعداد کالری محدودی دارند جزو رژیم هایی به حساب می آیند که در کوتاه مدت می توانند باعث از بین رفتن چربی های اضافه بدن و زیر شکم شود.


رژیم های گیاهخواری یا وگان(Vegan)


رژیم وگان تنها یک رژیم غذایی نیست بلکه یک سبک زندگی است. استفاده کنندگان رژیم غذایی وگان ازهیچ گونه پروتئین طبیعی مثل گوشت های قرمز و سفید استفاده نمی کنند و فقط محدود به مصرف تمام چیزهایی هستند که بر روی زمین می روید و سبز هستند و از سوی دیگر آنها  از مصرف هر گونه فرآورده حیوانی خودداری می کنند. امروزه رژیم وگان به عنوان یکی از پر طرفدار ترین رژیم ها در سراسر جهان به حساب می آید و افرادی زیادی هر روزه به این رژیم جذب می شوند.

نکته: قبل از استفاده از هر یک از رژیم غذایی موجود در دنیا حتما با پزشک تغذیه مشورت کنید.

کدام مواد غذایی برای لاغری زیر شکم مناسب است؟

بیشتر خوراکی ها و مواد غذایی که دارای کالری کم و ویتامین بالا هستند می توانند به چربی سوزی زیر شکم کمک کنند. هر چند بعضی از مواد غذایی وجود دارند که به صورت کلی برای لاغری مناسب هستند مانند:

•    سبزیجات چلیپایی
•    مرغ و گوشت بدون چربی
•    آبمیوه های طبیعی
•    دمنوش ها
•    حبوبات ها و کربوهیدرات های ساده


سبزیجات چلیپایی


 سبزیجات چلیپایی (Cruciferous vegetables) سبزیجاتی هستند که ارزش غذایی بالایی دارند و به تنهایی یک وعده کامل از سبزیجات به حساب می آیند و می توانند ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز افراد را تامین و مدت طولانی آنها را سیر نگه دارد به همین علت از گزینه های مناسب برای از بین بردن چربی های زیر شکم به حساب می آید. از جمله این سبزیجات می توان به کلم بروکلی و شلغم اشاره کرد.


مرغ و گوشت بدون چربی


گوشت های سفید و قرمز یکی از بهترین منابع غذایی برای هر رژیمی به حساب می آیند؛ البته باید گفت که مصرف زیاد این منابع غذایی باعث چاقی و بیماری های گوناگون می شود؛ زیرا مقدار بالایی چربی  و کالری در خود دارند پس سعی کنید مقدار مناسبی از  این منابع غذایی را مصرف کنید تا به نتیجه مطلوب در لاغری زیر شکم برسید.


آبمیوه های طبیعی


آبمیوه های طبیعی به علت دارا بودن مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن می توانند منابع مناسبی برای تامین انرژی و ویتامین های مورد نیاز بدن باشد و البته شما  از آبمیوه ها  می توانید به عنوان یک میان وعده مفید نیز استفاده کرد.


دمنوش ها


دمنوش هایی مانند چای سبز و چای سفید نوشیدنی های سالمی هستند که می توانند باعث لاغری و کاهش وزن بدن شوند و به بدن کمک می کنند تا انرژی بیشتری مصرف کند و کالری از دست بدهد در نتیجه سرعت متابولیسم را بالاتر می برد و باعث چربی سوزی زیر شکم و شکم می شود.


حبوبات ها و کربوهیدرات های ساده


حبوبات به دلیل داشتن فیبر و پروتئین بالا باعث می شود فرد کمتر احساس گرسنگی داشته باشد، همچنین کربوهیدرات ها به دلیل تامیین انرژی نقش اساسی در کاهش وزن و چربی ها دارد و میزان زیادی از مواد مغذی بدن مانند آهن، پتاسیم و روی بدن را تامین می کنند و به چربی سوزی در بدن سرعت می بخشند، اما باید به یاد داشته باشید مصرف زیادی کربوهیدرات ها باعث چاقی نیز می شود.

حرکات ورزشی مناسب برای چربی سوزی زیر شکم

حرکات ورزشی به صورت معمول بر روی تمامی نواحی بدن تاثیر می گذارند، هر چند ما با انجام برخی حرکات می توانیم قسمت های مختلف از بدنمان را بیشتر درگیر کنیم تا به تنیجه بهتر برسیم، از این رو حرکت های گوناگونی نیز برای چربی سوزی زیر شکم وجود دارد. از برخی از حرکات مخصوص چربی سوزی زیر شکم می توان به موارد زیر اشاره کرد.


1.    حرکت کرانچ برعکس
2.    زیر شکم پا صاف بر روی میز
3.    زیر شکم در فرم قیچی
4.    کاردیو یا هوازی
5.    حرکات عمودی پا

<<لاغری زیر شکم فرایندی طولانی است و به نظر دشوار می آید، اما تنها کاری که لازم است انجام دهید استفاده از انواع رژیم های غذایی است تا چربی های اضافه زیر شکم خود را از بین ببرید و با حرکات ورزشی مختص به چربی سوزی زیر شکم از شر چربی های اضافه شکم و بدنتان راحت شوید و به اندام دلخواه خود برسید. >>

چربی زیر شکمی به چند بخش تقسیم می شوند؟

چربی ها در بدن انسان به دو نوع زیر پوستی و احشایی تقسیم می شود و چربی های موجود در زیر پوست چربی های قابل مشاهده است و جنسی نرم دارند، اما چربی های احشایی به دور اعضای داخلی بدن جمع می شود و نسبت به چربی زیر پوستی فعال تر است و خطرناک تر به شمار می رود؛ البته باید گفت که چربی زیر شکم از نوع زیر پوستی است و نسبتا بی خطر است، اما اگر این چربی بیشتر از یک حدی در بدن جمع شود باعث به خطر انداختن سلامت انسان می شود.

چه مواد غذایی باعث به وجود آمدن چربی های زیر شکم می شود؟

هر ماده غذایی میزان قند و چربی مشخصی دارد و در کل نمی توان گفت که مصرف کدام یک باعث چاقی و لاغری زیر شکم و یا دیگر قسمت های بدن می شود، اما باید گفت که حتی سالم ترین مواد غذایی نیز اگر به صورت افراطی مصرف شود باعث چاقی می شود. از طرفی برخی از خوراکی ها وجود دارد که مصرف آنها برای رژیم های غذایی مضر است و باید تا حد امکان کم مصرف شود و یا حتی اصلا استفاده نشود.

این مواد گسترگی زیادی دارد اما می توان به صورت کلی به موارد زیر اشاره کرد:


1.    غذا های سرخ کردنی و چرب
2.    خوراکی هایی با قند بالا
3.    مصرف نمک بیش از اندازه
4.    نوشیدنی های انرژی زا
5.    نوشیدنی های گاز دار
6.    فست فود

نکاتی که باید برای لاغری زیر شکم به یاد داشته باشیم

لاغری و چربی سوزی شکم روندی طولانی دارد و امکان دارد در حین این رژیم های غذایی و یا ورزش کردن به مشکلاتی بر بخورید و به نتیجه مورد نظر نرسید به همین دلیل نکاتی وجود دارد که امکان دارد این مشکلات را از بین ببرد و به شما در  این راه کمک کند.


•    اگر سیگاری هستید و قصد چربی سوزی زیر شکم را دارید بهتر است مصرف سیگار را ترک کنید.
•    با مصرف آب زیاد در طول روز یه بدن خودتان کمک کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.
•    بیشتر به سلامت روح و روان خود اهمیت بدهید.
•    از انجام ورزش ها و فعالیت های گروهی مثل کلاس های رقص، کوهنوردی و... غافل نشوید.
•    به تایم و زمان خواب خود اهمیت دهید و طبق ساعت بدنی خود استراحت داشته باشید.
•    به خود کمتر استرس وارد کنید و از مشغله های اضطراب زا دوری کنید.
•    اگر تمرین های ورزشی را شروع کرده اید توقع معجزه در 2 یا 3 جلسه را نداشته باشید؛  زیرا تمرینات ورزشی بعد از مدتی شروع به نتیجه دهی می کند و اثارش مشخص می شود.

برخی از سوالات مربوط به از بین بردن و سوزاندن چربی های زیر شکم

چرا از بین بردن چربی های زیر شکم سخت از بقیه قسمت های بدن است؟


زیر شکم ناحیه به حساب می آید که بیشتر چربی ها در این قسمت ذخیره می شوند از طرفی با افزایش سن تمامی چربی هایی که بر اساس بی تحرکی و رژیم نا درست در بدن ذخیره شده اند شروع به سفت شدند می کنند و از بین بردن و سوزاندن آنها دشوار تر می شود.


چه عمل های جراحی برای برداشتن چربی های زیر شکم وجود دارد؟


عمل های جراحی گوناگونی متفاوت دارد، اما بیشتر این عمل دارای دو نوع لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی است که چربی های اطرف و زیر شکم شما را به صورت دائم بر می دارد و امکان بازگشت چربی ها وجود ندارد.


آیا می توان به سرعت به لاغری زیر شکم رسید؟


لاغری زیر شکم زمانی سرعتش افزایش پیدا می کند که ما علاوه بر تمرین عضلات زیر شکم دیگر عضلات بدن به خصوص عضلات شکم نیز تقویت کنیم و ورزش دهیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.


آیا رژیم هایی غذایی به تنهایی می تواند باعث چربی سوزی زیر شکم شود؟


قطعا رژیم های غذایی یکی از بهترین روش ها برای از بین بدن چربی های زیر شکم است، اما باید به یاد داشته باشیم اگر می خواهیم بهتری داشته باشیم نباید از انجام حرکات ورزشی غافل شویم.

در پایان

چاقی همواره یکی از عوامل کمبود اعتماد به نفس است، به خصوص چربی های زیر شکم که باعث می شود فرد از خودش خجالت بکشد. در نتیجه بسیاری از افراد به دنبال روش های مختلف برای لاغری زیر شکم خود می گردنند به همین دلیل ما سعی داشتیم انواع مختلف رژیم های غذایی و حرکات ورزشی برای چربی سوزی زیر شکم  را به شما معرفی کنیم تا شما بتوانید با رعایت نکات داده شده به اندام دلخواه خود برسید و کیفیت زندگی خود را افزایش دهید.

ارسال نظر