بهترین ورزش ها برای درمان سیاتیک

۰ نظر - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲

درد کمر و پا به عنوان یکی از آزاردهنده ترین درد ها در بدن بشمار می رود و بیشتر مردمی که با این درد ها مواجه می شوند فکر می کنند که درد حس شده مرتبط با عضلات و  یا  استخوان های ستون فقرات است، اما باید گفت که علاوه بر این مشکلات، درد کمر می تواند دلایل بسیاری داشته باشد یکی از این دلایل درد سیاتیک است. سیاتیک قطورترین عصبی است که از زیر کمر تا پا ها امتداد دارد. این عصب یکی از حساس ترین عصب های موجود در بدن است که در صورت بروز هر گونه فشار بر روی آن تمامی عصب را درگیر می کند و درد بسیار شدیدی برای افراد به وجود می آورد. اما باید بدانید که این مشکل نیز مانند بسیاری از مشکلات ستون فقرات با ورزش کردن قابل درمان است. با ما در این مقاله از مهسا آنلاین همراه باشید تا به روش ها و ورزش های مناسب برای درمان سیاتیک بپردازیم.

درد سیاتیک

عصب سیاتیک چگونه عصبی است؟

سیاتیک به عنوان ضخیم ترین و طولانی ترین عصب بدن شناخته می شود که هر گونه تحریکی باعث می شود تا این عصب واکنش نشان بدهد و دردی آزار دهنده برای فرد ایجاد کند از طرفی این عصب به حدی حساس است که تقریبا هر فشاری که بر روی آن وارد شود به عنوان یک تحریک کننده برای عصب به شمار می رود. این عصب که تقریبا به اندازه یک بند انگشت ضخامت دارد شامل پنج ریشه می شود که 3 تا از آنها در ناحیه پایین تنه و بقیه در کمر انسان وجود دارد. قسمت اصلی این عصب از ناحیه تحتانی کمر شروع می شود و تا زیر زانو ادامه پیدا می کند به طوری که در هر دو پای افراد یک عصب وجود دارد.

علت درد سیاتیک چیست؟

قبل از اینکه به دلایل درد سیاتیک بپردازیم باید به این نکته اشاره کنیم درد سیاتیک یک بیماری نیست و طبق تحقیق متخصصان 40 درصد از افراد در زندگی خود به این مشکل دچار می شوند؛ زیرا هر فشاری می تواند باعث تحریک سیاتیک شود. این عصب از قسمت پایینی کمر شروع شده و تا زانوی هر دو پا امتداد داد با این حال با بقیه اعصاب بدن به خصوص پا ها در ارتباط است و ممکن است فشار های وارد شده به این اعصاب باعث درد سیاتیک شما شود.

 با این حال یک سری دلایل محدود وجود دارد که باعث درد سایتیک در بدن می شود:


•    تحت فشار قرار گرفتن عصب های در انتهای ستون فقرات به هر دلیل
•    ایستادن طولانی مدت
•    نشستن و بی حرکتی پا ها
•    برخورد اشیا به صورت مستقیم به عصب سیاتیک
•    از بین رفتن اعصاب نزدیک عصب سیاتیک

علائم درد سیاتیک در بدن

درد سیاتیک به صورت معمول علائمی به غیر از درد ندارد، اما ممکن است برای بعضی افراد و با توجه به فشار وارد شده علائمی مانند سوزن سوزن شدن، سوزش و... نیز ایجاد کند. در حالت عادی درد سیاتیک ایجاد شده موقتی است، اما امکان دارد با توجه به میزان فشار و به دلیل تحریک شدن عصب سیاتیک مدت زمان آن تغییر کند و به صورت دائمی ادامه داشته باشد و در طول آن زمان انجام کار هایی همچون چرخیدن، راه رفتن و یا حرکات و اتفاقات ناگهانی مثل سرفه کردن، عطسه کردن و لیز خوردن درد را شدید تر کند. 

نکته: حتما در صورت احساس این علائم در خود سریعا برای درمان سیاتیک خود اقدام کنید.

درد سیاتیک در کدام یک از نواحی بدن ایجاد می شود؟

تحریک سیاتیک به صورت معمول باعث ایجاد درد در یک ناحیه از پایین تنه می شود. مانند پا ها قسمت تحتانی کمر، انتهای دمبالیچه و یا حتی ساق ها. درد سیاتیک دردی است که معمولا یک ناحیه از بدن را درگیر می کند؛ البته این موضوع بستگی به محل تحریک شده نیز دارد به عنوان مثال در هنگام درگیری سیاتیک پا ها فقط یکی از آنها درگیر می شود و در پای دیگر دردی حس نمی شود، اما در برخی شرایط مانند بد ایستادن، بی تحرکی و... این درد در تمام طول عصب سیاتیک پخش می شود.

ارسال نظر