شکلات تلخ چه خواصی برای لاغری دارد؟

۰ نظر - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷

شیرینیجات همواره به عنوان یکی از مواد مضر برای رژیم های غذایی به شمار می روند، به طوری که بعضی افراد شیرینی هایی مانند شکلات را دلیل اصلی اضافه وزن خود می دانند، اما جالب است بدانید که تمامی شیرینیجات برای ما ضرر ندارند و حتی ممکن است با مصرف درست و به اندازه آنها بتوانیم به رژیم های غذایی خود کمک کنیم. شکلات یک نوع شیرینی است که اکثر افراد معتقدن دارای شکر بالاست و باعث چاقی می شود، اما باید گفت که شکلات ها گوناگونی بسیاری دارند و هر یک ویژگی منحر به فرد خود را دارند، یکی از آنها شکلات تلخ است. شکلات تلخ به دلیل سرشار بودن از مواد مغذی و درصد بسیار پایینی شکر می تواند به لاغری و حفظ سلامتی بدن کمک کند. اما سوال اینجاست که آیا خواص شکلات تلخ فقط به لاغری ختم می شود و اصلا چگونه شکلات تلخ به بدن ما کمک می کند که ما در این مقاله از مهسا آنلاین به آن می پردازیم.

شکلات تلخ

شکلات تلخ چیست؟

شکلات تلخ یا (Dark chocolate) که به آن شکلات سیاه نیز گفته می شود، نوعی از شکلات ها است که نسبت به شکلات های شیرین درصد بیشتری دانه کاکائو و کره کاکائو دارد که همین ویژگی باعث شده است میزان شکر استفاده شده در آن به شدت کمتر باشد. شکلات تلخ را یک ابر غذا نیز می نامند؛ زیرا یک منبع غذایی سالم است و ضرر های شکلات های شیرین را ندارد به همین دلیل امروزه طرفدارهای بسیاری در سراسر جهان پیدا کرده است.

تاریخچه شکلات تلخ

شکلات از دانه درخت کاکائو بدست می آید و قدمتی 3000 هزار ساله دارد. اولین مصرف دانه کاکائو به 1900 سال قبل از میلاد باز می گردد که مردمان بومی کشور آمریکای جنوبی با ترکیب آب و دانه کاکائو یک نوشیدنی درست کرده و مصرف می کردند. تا اینکه اولین بار اسپانیایی ها آن را وارد اروپا کردند و به آن عسل و نی شکر اضافه می کردند تا مزه بهتری پیدا کند. با مرور زمان افراد متوجه شدند که با اضافه کردن شیر به جای آب می توانند طمع شکلات را چندین برابر بهتر کنند، این پیشرفت ادامه پیدا کرد تا اینکه در صده 18 میلادی اولین شکلات های تیکه ای ساخته شد و با بهبود کیفیت شکلات ها اولین شکلات های تلخ توسط ون هوتن به بازار ها معرفی شد و طی چند سال به طور چشمگیری محبوب شد.

مواد معدنی موجود در شکلات تلخ

شکلات تلخ علاوه بر سرشار بودن از مواد مغذی، دارای یک سری مواد معدنی نیز می باشد که در حفظ  سلامتی ما نقش بسزایی دارد. این مواد به تنهایی نقش مهم در سراسر بدن ایفا می کنند، اما همه ی آنها چند ویژگی مشترک دارند از قبیل تنظیم تعداد گلوبول های قرمز بدن، تقویت عضلات قلب، کمک به سیستم ایمنی بدن، کمک به رشد استخوان ها و عضلات و جلوگیری از بروز بیماری های مزمن.


مواد معدنی موجود در شکلات تلخ شامل موارد زیر است:


1.    آهن
2.    مس
3.    منیزیم
4.    فیبر
5.    پروتئین

خواص و فواید شکلات تلخ برای سلامتی بدن

شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی است و خواص باورنکردنی بر روی سلامتی بدن دارد. به طوری که شما می توانید با مصرف مقداری مناسب از شکلات تلخ بسیاری از مشکلات آزار دهنده خود را رفع کنید.

برخی از این خواص شکلات تلخ شامل موارد زیر می شود:


•    رفع ضعف بدن
•    تنظیم قند خون
•    جلوگیری از سرطان
•    تقویت سیستم ایمنی بدن

 

رفع ضعف بدن


از خواص شکلات تلخ می توان به از بین بردن ضعف بدن اشاره کرد. شما با مصرف شکلات تلخ میزان انسولین تولیدی را تنظیم می کنید که همین موضوع کمکی بسیار در درمان ضعف معده شما می کند و می تواند انرژی شما در انجام کارها را افزایش دهد.

 

تنظیم قند خون


قند خون بالا عاملی مخرب است که باعث چاقی می شود، مصرف شکلات تلخ می تواند به تظیم قند خون کمک کند و از افت و افزایش آن جلوگیری کند؛ زیرا به نسبت دیگر شکلات ها میزان قند کمتری دارد و باعث می شود تا انسولین کمتری در بدن تولید شود همین موضوع سبب تنظیم عملکرد پانکراس شما نیز می شود.

جلوگیری از سرطان


از دیگر خواص شکلات تلخ می توان به جلوگیری از سرطان اشاره کرد. با توجه به تحقیقات انجام شده در سال 2022 شکلات تلخ به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در خود می تواند ریسک مبتلا شدن به سرطان کاهش دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن


کتچین ها یکی از انواع موادی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. شکلات تلخ میزان زیادی کتیچین در خود دارد که باعث می شود بدن از مبتلا شدن به بیماری های مزمن دور بماند و مقاومتش نسبت به ویروس ها افزایش پیدا کند.

خواص شکلات تلخ برای لاغری

شکلات تلخ علاوه بر اینکه فواید بسیاری برای سلامتی دارد می تواند برای لاغری و کاهش وزن نیز مفید باشد. شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن است که این ویتامین ها می توانند با تقویت سیستم گوارش و همچنین تقویت سیستم عصبی مغز در راه رسیدن به تناسب اندام و لاغری تاثیر بسزایی داشته باشد. در ادامه به برخی از خواص شکلات تلخ برای سلامتی می پرازیم.


•    کاهش اشتها
•    افزایش سوخت و ساز بدن
•    تسکین ناراحتی و افسردگی
•    افزایش احساس سیری


کاهش اشتها


یکی از اصلی ترین خواص شکلات تلخ برای لاغری کاهش اشتها است. شکلات تلخ به دلیل اینکه سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی همچون چربی های مفید و پروتئین است که می تواند اشتها را کاهش دهد و باعث لاغری شود.


افزایش سوخت و ساز بدن


شکلات تلخ دارای آنزیم های چربی ترانس و اسید های چربی است که این آنزیم با کاهش چربی های مصرف و تاخیر در هضم غذا باعث افزایش سوخت و ساز می شود و سرعت متابولیسم بدن را بالا می برد.


تسکین ناراحتی و افسردگی


بی اعصابی و افسردگی یکی از دلایلی است که افراد به سراغ پرخوری می روند. شکلات تلخ می تواند بی همریختگی اعصاب را تسکین دهد و ذهن افراد از مصرف غذا های پرچرب دور کند و همچنین می تواند احساس خرسندی و خوشحالی افراد را در طول روز افزایش دهد.


افزایش احساس سیری


مصرف شکلات تلخ در طول روز باعث می شود که فرد مدت زمان بیشتری احساس سیری پیدا کند؛ زیرا این شکلات سرشار از فیبر و کربوهیدرات است که باعث می شود فرد کمتر احساس گرسنگی پیدا کند و دیگر اشتهای کاذب نداشته باشد.

بهترین زمان مصرف شکلات تلخ برای لاغری

شکلات تلخ به دلیل فیبری که دارد می تواند به عنوان یک منبع غذایی برای تامین مواد مورد نیاز بدن باشد، به همین دلیل اگر شما قصد کاهش وزن و لاغری را دارید می توانید از شکلات تلخ قبل از وعده های غذایی خود استفاده کنید تا به هنگام مصرف غذا اشتهای کمتری داشته باشید.


لازم به ذکر است که شکلات تلخ علاوه بر فیبر دارای کالری نیز می باشد پس حتما به یاد داشته باشید تا مقدار مناسبی از این ماده غذایی مغذی را مصرف کنید.

مصرف شکلات تلخ برای لاغری چه عوارضی دارد؟

شکلات تلخ به صورت معمول ضرری برای سلامتی ندارد و مصرف به اندازه آن می تواند علاوه بر اینکه به لاغری و تناسب اندام کمک کند باعث حفظ سلامتی نیز می شود. با این حال مصرف بیش از حد شکلات تلخ می تواند باعث بروز مشکلاتی برای بدن شود. عوارض مصرف شکلات تلخ برای لاغری شامل موارد زیر می شود.

•    اصافه وزن
•    دیابت
•    مشکلات گوارشی
•    درد معده

شکلات تلخ برای چه افرادی مضر است؟

شکلات تلخ در حالت عادی خطری برای سلامتی ندارد و فقط برای برخی از افراد و تحت شرایط ویژه امکان دارد خطرناک باشد در ادامه به برخی از شرایطی که افراد نباید از شکلات تلخ استفاده کنند می پردازیم.


•    افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف بیش از حد شکلات تلخ جلوگیری کنند.
•    برخی افراد به شکلات حساسیت دارند در نتیجه نباید از محصولاتی که داری شکلات تلخ هستند استفاده کنند.
•    افرادی که از مشکلات قلبی عروقی رنج می برند نباید از شکلات تلخ برای لاغری استفاده کنند؛ زیرا علاوه بر اینکه باعث کاهش وزن نمی شود خطراتی نیز برای او ایجاد می کند.
•    افرادی که به شکر حساسیت دارند نیز نباید از شکلات تلخ برای لاغر استفاده کنند.باید بدانید هر چند که شکلات تلخ شکری کمی در خود دارد اما برای فرد که به گلوکز حساس است، کمترین مقدار شکر نیز برای سلامتی مضر است.

ارسال نظر