خواص زنجبیل برای لاغری و کاهش وزن

۰ نظر - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸

تغذیه درست یکی از اصلی ترین عوامل جهت رسیدن به لاغری و تناسب اندام است؛ زیرا مصرف برخی مواد غذایی مفید و ارزش بالا مانند ادویه جات، سبزیجات و... در وعده های روزانه می تواند تاثیر بسیاری در برنامه غذایی سالم شما داشته باشد و به شما در راه کاهش وزن و لاغری کمک کند، از جمله این ادویه جات می توان به زنجبیل اشاره کرد اکنون شاید برای شما سوال پیش بیاید که چطوری لاغری با زنجبیل امکان پذیر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که گیاه و ادویه زنجبیل از موادی تشکیل شده است که سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و به دفع چربی های اضافه بدن کمک می کند؛ البته لازم به ذکر است که خواص زنجبیل فقط به لاغری ختم نمی شود؛ بلکه این ادویه فواید بسیاری بر روی سلامتی ما دارد که ما در این مقاله از مهسا آنلاین به تمامی خواص و تاثیرات این ادویه بر روی کاهش وزن می پردازیم.

زنجبیل برای لاغری

زنجبیل چیست؟

زنجبیل یا (ginger) گیاهی گلدار است که جزو خانواده زنجبیلیان به حساب می آید. این گیاه ریشه ی به خصوصی دارد که از آن در طبخ مواد غذایی استفاده می شود و یکی از محبوب ترین ادویه ها در سراسر جهان است. ادویه زنجبیل علاوه بر کاربردی که در تهیه مواد غذایی دارد نقش بسیاری نیز در طب سنتی دارد؛ زیرا زنجبیل سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها است که تاثیر بسزایی در حفظ سلامتی و لاغری و تناسب اندام دارد، همین موضوع باعث شده است که افراد بسیاری از زنجبیل در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

تاریخچه زنجبیل 

زنجبیل از زمان های گذشته کاربرد بسیاری در طب سنتی کشورهای آسیایی داشته است، از جمله کشورهای چین وهند که از 2000 هزار سال پیش از این ادویه برای درمان بیماری های گوناگون استفاده می کردند. این گیاه که به آن ژنگویر نیز می گفتند، بومی خاور دور است و از کشور های ایران به کشور های عرب وغربی منتقل شده است. اولین استفاده ی درمانی از زنجبیل توسط پزشک یونانی معروف(دیوسکوریدس) انجام شد که این ثبت و آزمایش سبب شد تا مردم کشور های اروپایی و غربی متوجه تاثیر باورنکردنی زنجبیل بر روی سلامتی و تقویت بدن بشوند.

فواید زنجبیل بر روی بدن و سلامتی

استفاده از زنجبیل در طی روز باعث می شود تا بدن مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند و  عملکردی بهتر پیدا کند. زنجبیل طبع گرمی دارد همین موضوع باعث شده است که مصرف آن در فصول سرد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، همچنین زنجبیل سرشار از انرژی است که در تقویت عضلات و سیستم ایمنی بدن نقش دارد.
برخی دیگر از خواص زنجبیل برای بدن و سلامتی شامل موارد زیر می شود:


•    کمک به سیستم گوارش بدن
•    کاهش دهنده التهاب
•    تنظیم قند و فشار خون
•    تقویت سیستم ایمنی بدن
•    افزایش انرژی و کاهش درد


کمک به سیستم گوارش بدن


یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از زنجبیل در زمان های قدیم درمان مشکلات معده بوده است. زنجبیل می تواند به هضم راحت تر غذا کمک کند و مشکلات درد معده را رفع کند، همچنین افرادی که از حالت تهوع در طول روز رنج می برند نیز می تواند با مصرف روزانه زنجبیل از شر این درد و حال آزاردهنده راحت شوند.

 

کاهش دهنده التهاب


زنجبیل دارای مواد مغذی و معدنی است که خاصیت ضد التهابی دارند. این مواد ها و آنتی اکسیدان ها قابلیت مقابله با باکتری ها و ویروس های عفونی را دارند. به همین دلیل مصرف زنجبیل می تواند باعث شود تا بدن کمتر دچار عفونت شود.


تنظیم کننده قند و کلسترول خون


با توجه به آزمایشات انجام شده در سال 2019 بر روی افرادی با قند خون بالا، نشان داد که مصرف میزان مشخصی زنجبیل در طول روز می تواند باعث کاهش میزان قند خون موجود در بدن شود. به عبارتی دیگر زنجبیل می تواند باعث کاهش میزان انسولین تولیدی بدن شود. از طرفی زنجبیل کلسترول نامناسب بدن را تنظیم می کند و از سکته قلبی جلوگیری می کند.


تقویت سیستم ایمنی بدن


زنجبیل سرشار از ویتامین های مورد نیاز بدن انسان است به همین دلیل دکتران و متخصصان تغذیه مصرف زنجبیل را به افراد پیشنهاد می دهند تا افراد با مصرف زنجبیل و دریافت ویتامین های لازم سیستم ایمنی خود را تقویت کنند و در مقابل ویروس ها و باکتری ها مقاومت پیدا کنند تا در نتیجه کمتر مریض و بیمار شوند.


افزایش انرژی و کاهش درد


از دیگر خواص زنجبیل می توان به کالری مفید آن اشاره کرد که باعث افزایش انرژی در طول روز می شود و می تواند برای افراد ورزشکار بسیار مفید باشد، همچنین ویتامین ها و انتی اکسیدان های موجود در زنجبیل می تواند به کاهش درد عضلانی نیز کمک کند.

خواص زنجبیل برای لاغری

همانطور که گفته شد زنجبیل می تواند به کارکرد بهتر سیستم گوارش کمک کند همین موضوع یکی از دلایل اصلی است که لاغری با زنجبیل را ممکن می سازد؛ زیرا هضم زودتر و راحت تر غذا به فرد این اجازه را می دهد تا بیشترین مواد مغذی موجود در غذا ها را دریافت کند و مدت بیشتری سیر بماند و کمتر احساس گرسنگی کند، از طرفی زنجبیل سرشار از آنزیم ها و آنتی اکسیدان هایی است که باعث می شود سرعت سوخت و ساز بدن به صورت طبیعی افزایش پیدا کند و چربی سوزی بیشتری در طول روز صورت بگیرد.

ارسال نظر