خواص عرق زیره برای لاغری چیست؟

۰ نظر - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰

عرقیجات یکی از پر فایده ترین روش ها برای مصرف گیاهان مغذی است. مصرف عرقیجات به دلیل خواصی که دارند کمکی بزرگ به حفظ سلامتی افراد می کنند و می توانند علاوه بر تامین مواد مغذی بدن به لاغری و کاهش وزن نیز کمک کند. از جمله این عرقیجات می توان به عرق زیره اشاره کرد. عرق زیره سرشار از مواد مغذی و معدنی از جمله فیبر، کلسیم و پتاسیم است و می تواند به بهبود عملکرد اعضای بدن از جمله روده ها معده و ریه ها کمک کند. عرق زیره علاوه بر خواصی که برای سلامتی دارد تاثیرات فراوانی نیز بر روی لاغری می گذارد. لاغری با عرق زیره به دلیل مواد موجود در آن و تاثیری که بر روی معده می گذارد امکان پذیر است، اما جالب است بدانید که خواص عرق زیره برای لاغری فقط شامل موارد ذکر شده نیست. با ما در این مقاله از مهسا آنلاین همراه باشید تا به دیگر خواص عرق زیره برای لاغری و سلامتی بپردازیم.

عرق زیره برای لاغری

عرق زیره چیست؟

عرق زیره حاصل تقطیر دانه زیره است.  گیاه زیره در مناطق آسیای غربی و بخش هایی از مدیترانه کشت می شود و دارای طبع گرمی است. عرق زیره ارزش غذایی بسیاری دارد، از این رو از آن علاوه بر استفاده غذایی استفاده دارویی نیز می کنند. عرق زیره به دلیل تقطیر شدن دارای خواص بیشتری برای لاغری و کاهش وزن است.

عرق زیره شامل چند نوع است؟

عرق زیره دارای دو نوع اصلی عرق زیره سبز یا همان عرق سبز و عرق زیره سیاه است. زیره سیاه و سبز تفاوت کمی از لحاظ ظاهری دارند. اما کاربرد آنها در آشپزی متفاوت است. از زیره سیاه بیشتر در تهیه غذا استفاده می شود و از زیره در تهیه و تقطیر عرقیجاتی همچون عرق 4 زیره استفاده می شود. هر دو نوع از عرق زیره فواید زیادی و به صورت معمول ترکیبی از این دو استفاده می شود.

تاریخچه عرق زیره

اولین موارد استفاده از گیاه زیره در مصر و سوریه بوده است، هر چند با توجه به گوناگونی محل رشد زیره می توان گفت که از گیاه زیره در یونان و رم باستان نیز به عنوان ادویه استفاده می شد. زیره در قرون وسطا وارد کشور اسپانیا و اطراف آن شد و بعد از مدتی به آمریکا برده شد و به عنوان یک ادویه شناخته شد. هر چند با گذشت زمان و استفاده از دستگاه های تقطیر در زمان قدیم افراد سرانجام متوجه خواص عرق زیره شدند و به این نتیجه شدند که از آن می توان در موارد پزشکی و تغذیه استفاده کرد.


جالب است بدانید: زیره به دلیل بو و عطر به شدت تندی که دارد برای غذا هایی بی مزه استفاده می شد تا افراد بتوانند مقدار بیشتری از آن غذا ها را مصرف کنند.

خواص عرق زیره برای لاغری

همانطور که گفته شد عرق زیره سرشار از مواد مغذی است و مصرف آن می تواند کمک بزرگی به رژیم های غذایی کند. عرق زیره یک چربی سوز طبیعی است و می تواند به تمامی افراد از جمله ورزشکاران کمک کند تا با رعایت برنامه غذایی و ورزشی مناسب به لاغری و تناسب اندام دست پیدا کند.


خواص عرق زیره علاوه بر موارد بالا شامل موارد زیر نیز می شود.


•    کمک به هضم غذا
•    افزایش سوخت و ساز بدن
•    کاهش قند خون
•    مواد مغذی چربی سوز

 

کمک به هضم غذا


عرق زیره به بهبود عملکرد معده کمک می کند و باعث تقویت انزیم های موجود در معده می شود. این آنزیم ها به هضم راحت تر غذا کمک می کنند و از انباشته شدن چربی های اضافه در بدن جلوگیری می کنند. هضم راحت تر غذا علاوه بر لاغری به جذب بیشتر مواد مغذی کمک می کند.


افزایش سوخت و ساز بدن


افزایش متابولیسم یکی دیگر از خواص زیره برای لاغری است. وقتی سوخت و ساز بدن شما افزایش پیدا کند سرعت چربی سوزی شما نیز بیشتر می شود؛ زیرا متابولیسم بالا از ذخیره شدن چربی ها جلوگیری می کند و و میزان چربی سوزی را در زمان تحرک بیشتر می کند. 


کاهش قند خون


یکی دیگر از فواید لاغری با عرق زیره تاثیر آن بر روی قند خون است. قند خون پایین از احساس ضعف و گرسنگی جلوگیری می کند و از ترشح انسولین اضافی در بدن جلوگیری می کند. یکی دیگر از فواید کاهش قند خون در بدن جلوگیری از بیماری هایی همچون دیابت است که به عنوان یکی از دلایل چاقی شناخته می شود.


مواد مغذی چربی سوز


عرق زیره دارای مواد مغذی بسیاری است که علاوه بر بدن به کاهش وزن نیز کمک می کند. در بدن آنزیم های متفاوتی وجود دارند که به لاغری کمک می کنند. مصرف عرق زیره برای لاغری این آنزیم ها در بدن تقویت می کند و تحرک آنها را بالا می برد و در نهایت باعث حفظ مواد مغذی در بدن می شود و چربی های اضافه بدن را از بین می برد.

ارسال نظر