رژیم غذایی برای سالمندان همراه با تغذیه و برنامه

۰ نظر - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳

بهترین تغذیه سالمندان باید 60سال به بالا باشد اما تغییرات قبل از آن شروع می‌شود و باتوجه به رژیم غذایی سالمندان صورت گرفته در این دوره از زندگی و تغییر نیاز های تغذیه ای از اهمیت بالا برخوردار می‌باشد رژیم سالمندان نیاز به مواد مغذی ساده و کم حجم میباشد، به شکلی که تمامی نیازهای سالمند تأمین گردد. استفاده از برنامه غذایی روزانه از اهمیت خاصی برخوردار است. باید در نظر گرفت مصرف غذایی؛ پروتئین کم کلسترول و کم چرب(کره، لبنیات کم چرب، کاهش روغن، خامه، شیر)، پر فیبر و کم نمک است. در این مغاله تغذیه و منابع مورد نیاز در رژیم سالمندان را مورد بررسی قرار داده ایم. علاوه بر رژیم و تغذیه مناسب باید ورزش هم در کنار رژیم انجام دهند، ورزش مناسب سالمندان برای سالمندان
رژیم غذایی سالمندان

اهمیت تغذیه برای سالمندان:

نیاز سالمند با افزایش سن به انرژی کاهش می یابد و تمایل به مصرف غذا کم می‌شود.
به هر حال اگر رژیم غذایی درست انتخاب نشود مواد مغذی ضروری در آنها پایین تر از حد معمول میباشد.  
رژیم غذایی سالمندان اهمیت زیادی دارد، رعایت کردن رژیم سالمندان باعث می‌شود سالمند سال های اخر را با نشاط و سلامت و راحتی بیشتر طی کند و کمتر به بیماری هایی چون چربی خون بالا، دیابت ، فشار خون بالا، پوکی استخوان دچار شود.
وجود چربی در رژیم غذایی با بیماری هایی چون پروستات، سرطان روده بزرگ و پانکراس همراه است؛ عدم استفاده از ریز مغذی ها در افراد مسن  با توجه به عوامل مختلف باعث کاهش مصرف مواد غذایی و عدم تنوع در غذاها شایع است.
آثار خطر آتروژنیک مانند بیماری های قلبی عروقی و عروق مغزی، فشارخون، سرطان، چربی خون، پوکی استخوان دیابت و نتوانستن تحمل گلوکز؛ همگی تأثیر عوامل رژیم غذایی هستند.

اکثر سالمندان اغلب از نظر سیستم ایمنی رنج میبرند که باعث مرگ و میر و افزایش عوارض در این افراد می شود.

گروه مواد غذایی برای سالمندان:

⦁    گروه غلات

رژیم غذایی سالمندان شامل سیب زمینی، ماکارونی، برنج، انواع نان به خصوص سبوس دار و سایر غلات ها.
با توجه به انرژی مصرفی و فعالیت بدنی سالمندان باید روزانه 6 الی 9 واحد از این مواد را مصرف کنند، هر واحد از غلات برابر است با اندازه یک کف دست یا معادل 30 گرم از نوع دیگر نان ها (نان لواش 3 الی 4 کف دست)، یک عدد سیب زمینی پخته متوسط، نصف لیوان ماکارونی یا برنج پخته.

گروه میوه ها وسبزیجات:

 

این رژیم غذایی تأمین کننده ویتامین های C، مقداری ویتامین های B، و ویتامنA ، آهن و مقداری فیبر میباشد؛ توصیه می‌شود در برناامه غذایی روزانه 2 واحد از مواد غذایی گروه میوه ها و 3 واحد مواد گروه سبزیجات مصرف نمایید.
هر واحد معادل با یک عدد میوه متوسط است مانند پرتقال، سیب، نصف لیوان گیلاس و انگور، یک چهارم طالبی، سه عدد زردآلو، سه عدد انجیرخشک و چهار عدد خرما است؛ و هر واحد در سبزیجات برگی شکل مانند اسفناج، کاهو معدل یک لیوان است، و سبزی پخته شده یا خرد شده خام معادل نصف لیوان است.

گروه لبنیات:

موادی مانند کشک، دوغ، شیر، بستنی، پنیر در این گروه قرار میگیرند، مواد موجود در این گروه بخشی از پروتئین، فسفر و کلسیم و مواد مغذی دیگر است. بهتر است در رژیم غذایی سالمندان روزانه 2 الی 3 واحد قرار دهید. هر واحد هم معادل یک لیوان ماست یا شیر و نصف لیوان 40گرم پنیر و بستنی کم چرب میباشد.

گروه پروتئین ها:

افزایش سن باعث کاهش ذخیره پروتئین بدن و کاهش توده عضلانی می‌شود؛ با بالا رفتن سن بدن نیاز به پروتئین دارد و حتی در صورت به خظر افتادن سلامت سالمند افزایش می یابد. توصیه می‌شود 40 الی %60 روزانه انرژی دریافتی سالمندان را از پروتئین ها مخصوصا پروتئین کیفیت بالا تامین شود.
 در برنامه غذایی سالمندان انواع ماهی، انواع حبوبات، مغزها(پسته، فندق، بادامف گردو و...)، مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ را شامل می‌شود؛ مغزها دارای چربی مفید و آنتی اکسیدان هستند؛ مقدار مصرفی روزانه باید برابر با 2 واحد که هر واحد معادل( 3تکه گوشت خورشتی یا دو کف دست برش ماهی) یا 60گرم گوشت پخته و یا ، یک لیوان حبوبات پخته، نصف لیوان حبوبات خام و نصف لیوان از انواع مغز ها، 2عدد تخم مرغ را شامل می‌شود. 
یکی از ویتامین هایی که در رژیم غذایی سالمندان باید مصرف کنند ویتامین D میباشد؛ افرادی که کمتر در معرض نور خورشید قرار میگیرند زودتر دچار پوکی استخوان شده و در سالمندان افزایش می یابد، یکی دیگر از ویتامین های مورد نیاز برای سلامت سالمندان ویتامین 12B میباشد و کمبود آن در رژیم باعث مشکلات در دستگاه گوارش می شود پس در برنامه خودتون قرار دهید.

مایعات:

زمان رژیم سالمند احساس تشنگی میکند و میزان آب بدن کاهش یافته و این موضوع زمینه ابتلا بیماری عفونت های دستگاه تنفسی، ادراری، زخم بستر، یبوست را افزایش میدهد؛ در برنامه غذایی سالمندان 6 الی 8 لیوان آب در رژیم سالمندان ضروری میباشد. برای گوارشی بهتر و دفع راحت نوشیدن آب آلو مناسب است.

ماده غذایی برای سلامت سالمندان:

1-غذاهای سرشار از اسیدهای چرب 
2-غذای غنی از کلسیم و بهترین تغذیه سالمندان
3-غذاهای غنی از فیبرپ
4-اهمیت آب در رژیم سالمندان 
5-غذاهای غنی از آهن درتغذیه
6-غذاهای غنی از ویتامینC
7-نقش ویتامین D در رژیم سالمندان
8-غذاهای غنی از پتاسیم
9-غذاهای غنی از ویتامین B12
10-منیزیم

بهترین تغذیه سالمندان خوردن تمامی غذاهای مغذی از همه گروه های غذایی است؛ که میتواند تأمین مواد غذایی و سلامت سالمندان را فراهم کند. با رژیم سالمندان مصرف میوه، غلات کامل، لبنیات کم چرب و بدون چربی، سبزیجات و گوشت بدون چربی و انواع پروتئین ها کمک زیادی به توانایی سالمند میکند. تا جایی که امکان دارد چربی های زیاد، چربی اشباع، چربی ترانس، نمک و شکر اضافی را از رژیم غذایی سالمندان کاهش دهید. 

ارسال نظر