چای ماسالا چیست؟فواید و مضرات آن برای لاغری، طرز تهیه و ترکیبات آن

۰ نظر - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸

طی تحقیقاتی که توسط محققان انجام شده، نشان می دهد که بیشتر کسانی که به کاهش وزن رسیده اند از رژیم های غذایی استفاده می کنند.چای ماسالا یکی از بهترین نوشیدنی هایی است که شما می توانید از این نوشیدنی در رژیم خود استفاده کنید و به روند لاغری خود سرعت ببخشید. چای ماسالا برای لاغری و بدن خواص زیاد و باورنکردنی دارد که می توانید با استفاده از این چای از خواص آن بهره مند شوید.در ادامه با مهسا آنلاین به تمام خواص چای ماسالا برای لاغری و بدن، ترکیبات و طرز تهیه آن می پردازیم.

چای ماسالا

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا یک چای هندی است که در زبان هندوستان به آن masala chai می گویند. Masala در زبان هندی به معنی ادویه، chai به معنی چای است. چای ماسالا یه نوع نوشیدنی است، اما ذهنیتی که شما از نوشیدنی دارید نیست. چای ماسالا  مثل چای سیاه نیست که با دم کردن یا استفاده از تی بگ آن را نوش جان کنید. چای ماسالا یک نوع چای سنتی در کشور هندوستان است که با ترکیب چند نوع ادویه و ترکیب آن با شیر و آب بدست می آید.

تاریخچه چای ماسالا

نام چای ماسالا بر گرفته شده است. چای ماسالا از دو کلمه چینی و عربی که در قدیم  به معنای ادویه های له شده بوده است تشکیل شده. گفته می شود یکی از بهترین کار ها برای کاهش وزن، استفاده از چای ماسالا است که چای ماسالا در برخی از نقاط هندوستان گفته می شود که از 3 تا 6 هزار سال قبل از میلاد مسیح هم وجود داشته ولی به رسمیت شناختن این چای در سال 1800 میلادی بوده است. 

چرا چای ماسالا برای لاغری مناسب است؟

چای ماسالا به دلیل ترکیباتی که در داخلش دارد به لاغری شما کمک می کند. این چای علاوه بر بالا بردن متابولیسم بدن، کالری بدن شما را تامین می کند. شما با خوردن یک لیوان چای ماسالا حدوده 50 تا 70 گرم کالری دریافت می کنید، اما اگر مقدار شیر را درست بریزید این میزان کاری را دریافت می کنید. یک دلیل دیگر که چای ماسالا برای لاغری استفاده می شود، میزان شیر و کالری که در این چای است. به همین دلیل باعث می شود فرد احساس کند که سیر است و میل به خوردن غذا نداشته باشد.

خواص چای ماسالا برای لاغری

چای ماسالا یک چای بسیار خوش طمع است که در بیشتر کافه ها فروخته می شود. چای ماسالا به دلیل ادویه هایی که ترکیباتش وجود دارد برای لاغری و کاهش وزن مناسب است. ادویه هایی که در این چای وجود دارد عبارتند از دارچین، فلفل سیاه، هل و... که باعث جلوگیری از جذب چربی به بدن می شود. وجود شیر و ترکیب آن با ادویه جات باعث بالا رفتن متابولیسم(سوخت ساز بدن)می شود که باعث لاغری فرد و چربی سوزی می شود. 

خواص چای ماسالا برای بدن چیست؟

چای ماسالا بسیار چای آرام بخش است و ماسالا به بدن علاوه بر لاغری ازهر لحاظ دیگر کمک می کند. در ادامه چندین خواص چای ماسالا را در کادر زیر درج کردیم. 


•    خواص چای ماسالا برای دیابت
•    خواص چای ماسالا برای سرماخوردگی و گلو درد 
•    فواید چای ماسالا برای جلوگیری از فشار خون
•    خواص چای ماسالا برای قلب
•    خواص چای ماسالا برای سینوس
•    خواص این چای برای سیستم ایمنی بدن چیست؟
•    چای ماسالا برای جذب ویتامین به بدن مناسب است؟
•    چای ماسالا برای جلوگیری از سرطان
•    چای ماسالا برای افزایش سطح انرژی 
•    درد کمتر موقع قاعدگی 

 

خواص چای ماسالا برای دیابت

 

چای ماسالا به دلیل ترکیباتی که در داخلش دارد باعث جلوگیری از دیابت می شود. ترکیباتی همچون هل، زنجبیل، میخک و فلفل سیاه به پایین آمدن سطح انسولین و گلوکز خون کمک می کند و باعث کاهش دیابت یا همان قند خون می شود.

 

خواص چای ماسالا برای سرماخوردگی و گلودرد

 

چای ماسالا علاوه بر لاغری برای درمان سرما خوردگی هم نشان داده است که خاصیت دارد. این چای با جلوگیری از ورود باکتری به بدن، همینطور ضده التهابی بودن چای ماسالا و علاوه بر این به دلیل ادویه فلفل سیاه و زنجبیلی که در آن وجود دارد باعث رفع گلو درد، سرما خوردگی و گرفتگی بینی می شود.

 

فواید چای ماسالا برای جلوگیری از فشار خون

 

چای ماسالا می تواند هم به لاغری و هم به درمان فشار خون کمک کند. در این چای از ادویه هایی همچون دارچین و میخک استفاده شده که این دو ادویه هم به تنهایی و هم با ترکیب شدن باهم باعث کاهش فشار خون، همچنین جلوگیری از لخته خون در رگ ها می شود. این چای برای افراد مسن هم مناسب است.

 

خواص چای ماسالا برای قلب

 
چای ماسالا بر گرفته شده از چندین ماده است که باعث کمک کردن به عملکرد قلب شما می شود. با میزان هل و میخک که در این چای وجود دارد بر میزان سطح کلسترول خون شما تاثیر مستقیم می گذارد، پس باعث تنظیم ضربان قلب، جلوگیری از لختگی خون و سکته قلبی می شود.

 

خواص چای ماسالا برای سینوس

 

این چای را در چین و هند بیشتر در فصل زمستان مصرف می شود؛ زیرا بدن را گرم نگه می دارد و بخاطره ادویه های تندی که دارد به سینوس مسدود شده شما کمک می کند و باعث درمان یا آروم کردن سر درد های سینوسی شما می شود.

 

خواص چای ماسالا برای سیستم ایمنی بدن 

 

چای ماسالا با میزان آنتی اکسیدان که در ترکیباتش دارد، باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود و شما با استفاده روزانه یک لیوان چای ماسالا هم لاغری خود را حفظ می کنید و هم از سیستم ایمنی بدن خود اطمینان حاصل می کنید.

 

چای ماسالا برای جذب ویتامین به بدن مناسب است

 

چای ماسالا دارای آنزیم هایی است که این آنزیم ها به روده و معده می چسبند و شما با خوردن هر ماده غذایی، این آنزیم ها باعث می شود میزانه بیشتری از ویتامین که در آن ماده غذایی بوده را دریافت کنید. و همین اتفاق باعث بالا رفتن سطح ویتامین در بدنتان می شود.

 

چای ماسالا برای جلوگیری از سرطان

 

میزان آنتی اکسیدانی که در چای ماسالا وجود دارد باعث قدرت بخشیدن به همگلوبین ها و سیستم ایمنی بدن می شود و از گرفتن سرطان جلوگیری می کند. طی تحقیقاتی که انجام شده نشان می دهد که چای ماسالا می تواند شما را از سرطان کبد، کلیه و... در امان نگه دارد.

 

چای ماسالا برای افزایش سطح انرژی

 
چای ماسالا به دلیل وجود ادویه های تندی که در ترکیب هایش وجود دارد نشان می دهد که دارای کافئین زیاد است و کافئین در بدن انسان باعث افزایش شادابی و تولید انرژی می شود. این اتفاق باعث این می شود که شما با خوردن چای ماسالا سر حال تر شوید و روز خود را با شادابی شروع کنید.

 

درد کمتر موقع قاعدگی

 

شاید مردم از این خواص چای ماسالا  بی خبر باشند. این چای به دلیل ادویه زنجبیل و فلفلی که دارد باعث آرامش اعصاب، آرامش عضلات شکم و باعث کمتر شدن درد در دوران قاعدگی بانوان می شود.

معایب چای ماسالا چیست؟

هر ماده غذایی که شما مصرف می کنید،فواید و معایب خاص به خصوص خودش را دارد. به طوره مثال چای ماسالا از چند خاصیت و چند مضرات تشکیل شده که کمک زیادی به عملکرد بدن می کند. ولی در خوردن هر ماده غذایی زیاده روی کردن باعث ضربه زدن به بدنتان می شود. در صورت مصرف درست از چای ماسالا هرگز دچار بیماری یا معایب آن نمی شوید.در ادامه به چند معایب چای ماسالا می پردازیم.


•    چای ماسالا برای خانم های باردار
•    چای ماسالا و میزان کافئین بالا

 

چای ماسالا برای خانم های باردار

 

این چای به دلیل میزان ادویه جاتی که دارد و میزان کافئین بالای آن، باعث بهم ریختن هورمون ها می شود و برای خانم های باردار و جنین ضرر دارد. انجمن قلب آمریکا(AHA) با آزمایشاتی که انجام داده است توصیه کرده که در زمان بارداری ازاین

چای استفاده نکنید.

 

چای ماسالا و میزان کافئین بالا

 

چای ماسالا مهمانطور که گفتیم به دلیل ادویه و شیری که دارد میزان کافئین بالایی دارد اما برای کسانی که در خوردن آن زیاده روی کنند می تواند مضر باشد. حتی برای افرادی که به کافئین حساسیت دارن توصیه می شود کمتر یا حتی اصلا مصرف نکنند.

ترکیبات چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا درهرجای یک جور درست می شود اما به صورت خیلی کامل بخواهیم بگویم این چای متشکل شده از دارچین، جوزهندی، میخک، هل، رازیانه، شیر، فلفل سیاه و آب داغ است.


•    15دانه فلفل سیاه
•    5 عدد میخک
•    نصف چوب دارچین
•    1عدد هل
•    سره قاشق غذا خوری جوز هندی
•    نصف قاشق مربا خوری رازیانه 
•    250گرم آب 
•    100 گرم شیر


 در بعضی از نقاط جهان در چای ماسالا از عسل، برگ جوزهندی و زعفران استفاده می کنند. اما در هندوستان هر خانواده ای برای درست کردن چای ماسالا دستور خودش را دارد. ولی همانطور که  گفتیم طرز تهیه اصلی چای ماسالا برای لاغری را در بالا درج کردیم.

طرز تهیه چای ماسالا چگونه است؟

مرحله اول: ادویه هایی که در بالا ذکر شده است را به میزان کافی باهم مخلوط می کنید و با استفاده ازمیکسر یا هاونگ آن ها را له می کنید.

 

مرحله دوم: بعد از له کردن ادویه ها آن ها را داخل یک ظرف شیر داغ کن یا قهوه داغ کن بریزید.

 

مرحله سوم: 250گرم آب به آن اضافه کنید و بگذارید 5 تا 7 دقیقه داغ شود.


مرحله چهارم: پس از آن که شروع به جوشیدن کرد 90 تا 100گرم شیر را به آن اضافه کنید و بگذارید 3 تا 5 دقیقه داغ شود.

 

مرحله آخر: چای را داخل لیوان بریزید و اگر خواستید کمی زعفران به آن اضافه کنید و چای ماسالا خود را نوش جان کنید. شما می توانید پس از تمام شدن این مراحل به چای ماسالا یخ اضافه کنید و آن را به صورت سرد نوش جان کنید.

مقدار مصرف چای ماسالا در روز؟

این چای به دلیل ترکیباتی که دارد اگر در مصرف آن زیاده روی شود می تواند بیماری های مختلفی را برای شما در پیش رو داشته باشد. میزان خوردن چای ماسالا به نوع بدن شما یا همان ژنتیک و منطقه ای که زندگی می کنید بستگی دارد، افرادی که طبع گرم دارند و در مناطق گرم هم زندگی می کنند برایشان مشکلی پیش نمی آید. به طوره مثال افرادی در هند هستند که روزانه 5 تا 8 لیوان از این چای می نوشند و مشکلی برایشان پیش نمی آید. اما بهترین مقدار مصرف چای ماسالا در روز1 تا 3  لیوان می باشد.

سوالات متدوال شما

چرا چای ماسالا من تلخ می شود؟

 

اگر شما مقدار فلفل سیاه و میخک را به اندازه کافی نریخته باشید و بد موقع به آن شیر را اضافه کرده باشید چای ماسالا شما تلخ می شود. پس حتما از ظرف هایی برای ریختن چای استفاده کنید که دارای درجه بندی باشد.

 

چرا چای ماسالا من آبکی می شود؟

برایتان سوال پیش می آید چرا چای ماسالایی که در کافه می خورم خوش طمع تر و غلیظ تر است؟ باید گفت که آنها میزان دقیق ریختن شیر و آب را در چای ماسالا بلدند. پس بهتر است شما هم میزان دقیقی که گفته شده است را بریزید.

 

چرا چای ماسالا من سفت شده است؟

 

اگر شما مقدار شیری که گفته شده باشد را بد موقع به شیرداغ کن بریزید(دیر تریا زودتر بریزید) باعث می شود چای شما سفت شود.

 

چای ماسالا برای  خانم های باردار مناسب است؟

 

بله، به دلیل زنجبیلی که دارد و ترکیبات آن باعث کاهش تهوع افراد باردار می شود. ولی به توصیه سازمان (AHA) مصرف نشود بهتر است. 

جمع بندی

چای ماسالا برای لاغری بسیار مناسب است و علاوه بر آن خواص زیادی برای بدن دارد که می توان به درمان فشار خون، دیابت، قلب، سیستم ایمنی بدن و... نیز اشاره کرد. درکنار آن می توان به معایب آن نظیر کافئین بالا و ضرر چای ماسالا برای خانم های باردار اشاره کرد. این مشکلات موقعی سراغ شما می آید که در مصرف چای ماسالا زیاده روی کنید. این چای ترکیبات و طرز تهیه به نسبت سختی دارد که می توانید آن را با کمک مهسا آنلاین تهیه و نوش جان کنید.

ارسال نظر