هر آنچه که باید راجب زردچوبه و خواص آن بدانید!

۰ نظر - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴

زردچوبه یکی از قدیمی ترین ادویه جاتی است که بیشترین مصرف این ادویه را هند دارد. همانطور که گفتیم مردم از زردچوبه فقط برای خوش طعم و خوش رنگ شدن غذا استفاده نمی کنند، بلکه از این ادویه برای خواص بسیار زیادی که دارد استفاده می کنند. خواص زردچوبه می تواند به سلامتیه بدنتان کمک بسزایی کند. یکی دیگر از خواص این ادویه این است که برای کاهش وزن مصرف می شود. زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن شما کمک می کند که در ادامه با مهسا آنلاین به تمام چیز هایی که باید درباره زردچوبه بدانید، می پردازیم.

خواص زردچوبه برای سلامتی و لاغری

زردچوبه چیست؟

زردچوبه، این گیاه معجزه‌آسا با ریشه‌هایی در تاریخ طولانی خود، از آسیای جنوبی و جنوب شرقی به سراسر جهان شهرت یافته است. ادویه زردچوبه ادویه ای است که به رنگ زرد است که نام دیگر آن کاری زد است. زردچوبه را از یک نوع گیاه به نام کاری می گیرند و آن را پودر می کنند و به عنوان زردچوبه می فروشند. خواص زردچوبه به دلیل این است که نوعی ماده ای در داخل آن است که کورکومین نام دارید. تمام خواصی که زردچوبه می تواند به بدن برساند از طریق کورکومین داخلش است.

تاریخچه زردچوبه

گیاه کاری از قدیم الایام وجود داشته است. ولی زردچوبه از طریق مردم هند چندین هزار سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و هند را به عنوان مهد تمام ادویه جات جهان می شناسند. بهترین و خوش رنگ ترین زردچوبه برای کشور هندوستان است.زردچوبه(turmeric) یک نام علمی به نام (Curcuma longa) دارد که در خود هند به آن हल्दी می گویند. 

خواص زردچوبه برای لاغری

زردچوبه برای لاغری یکی از ویژگی‌های زردچوبه، قابلیت افزایش سطح متابولیسم است. متابولیسم بالا به افراد کمک می‌کند تا چربی‌های بیشتری را سوزانده و وزن خود را کاهش دهند. علاوه بر این، زردچوبه دارای خاصیت فراوانی از الیاف مواد غذایی است که باعث احساس سیری طولانی‌مدت می‌شود و از مصرف بیش از حد غذاها جلوگیری می‌کند. با استفاده از زردچوبه به عنوان یک جزء از رژیم غذایی، افراد می‌توانند احساس سیری بیشتری داشته باشند و به‌راحتی از مصرف کالری‌های اضافی جلوگیری کنند.

خواص زردچوبه برای بدن

در بالاتر به این اشاره کردیم که زردچوبه دارای خواص زیادی برای بدن است و تمام این خواصی که برای بدن و لاغری دارد به دلیل وجود ترکیب یا ماده ای به نام کورکومین است. زردچوبه یکی از کمتر ادویه جاتی است که برای بدن خواص زیادی دارد و علاوه بر آن بر روی لاغری شما تاثیر دارد. از خواص زردچوبه می توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    بهبود عملکرد کبد
•    مفید برای پوست
•    کاهش چربی خون


بهبود عملکرد


زردچوبه به دلیل رنگ و ترکیباتی که در داخلش دارد باعث تصفیه خون می شود و همین امر باعث کمک کردن به کبد می شود. این زردچوبه باعث کاهش سموم در بدن می شود.


مفید برای پوست


این ادویه باعث کاهش التهاب در بدنتان می شود و علاوه بر آن زردچوبه باعث پاکسازی صورت و پوست می شود. اما یکی دیگر از خواص زردچوبه این است که به درمان جوش و آکنه کمک می کند.


کاهش چربی خون


طی تحقیقاتی که بر روی زردچوبه انجام شده نشان می دهد که زردچوبه بر روی کلسترول خون تاثیر می گذارد و باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود. کلسترول خون همان چربی است.

زردچوبه را در چه چیزهایی مصرف کنم؟

زردچوبه به عنوان یک ادویه محبوب در آشپزی استفاده می‌شود و می‌توانید آن را به انواع غذاها از جمله زرشک‌پلو، سس‌ها و پخت‌های مختلف اضافه کنید تا به طعم خوشمزه و خاصی برسد. همچنین می‌توانید از زردچوبه برای تهیه چای سرد یا گرم استفاده کنید؛ برای این منظور، یک قاشق چای خوری از پودر زردچوبه را در فنجان آب جوش حل کرده و سپس آنرا صاف کرده و با اضافه کردن عسل یا نعناع به طعم دلخواهتان برسانید. همچنین، می‌توانید عصاره یا کپسول‌های حاوی زردچوبه را به عنوان مکمل یا درمان مصرف کنید. در مجموع، زردچوبه با طعم و خواص متنوع خود می‌تواند به تنوع و لذت غذاهای شما اضافه کرده و به سلامتی و رونق بدنتان کمک کند.

نتیجه گیری

خواص زردچوبه می تواند به روند لاغری و سلامتیه بدنتان کمک می کند. زردچوبه به عنوان یکی از قدیمی ترین و موثر ترین ادویه هایی است که اولین بار توسط کشور هندوستان استفاده می شود. خواص زردچوبه برای بدن شامل کمک به کبد، کمک به پوست و ... است. از زردچوبه فقط برای خوش طعم کردن غذا استفاده نمی شود بلکه از زردچوبه برای لاغری نیز استفاده می کنند.

ارسال نظر