خواص عناب برای لاغری چیست؟21 مزایا و معایب، زمان و مقدار مصرف عناب

۰ نظر - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵

بر اساس گفته دانشمندان و متخصصان میوه ها منبع بسیار مفیدی برای تامین آنتی اکسیدان و ویتامین های مورد نیاز بدن هستند. همچنین بعضی از میوه ها هستند که با استفاده درست و به اندازه از آنها به سلامتی بدن کمک بسزایی می کنند. یکی از این میوه ها عناب است که علاوه بر تاثیر بسزایی که برای سلامتی بدن دارد برای لاغری هم بسیار مناسب است. خواص عناب برای لاغری و همچنین بدن بسیار زیاد است که می توان از جمله این خاصیت ها جلوگیری از استرس، وجود فیبر بالا و... یاد کرد. در ادامه به تمام خواص عناب برای لاغری، بدن و همچنین تاریخچه و... آن در مجله مهسا آنلاین می پردازیم.

عناب

عناب چیست؟

عناب، میوه ای است که در مناطق گرمسیر رشد می کند و ارتفاع درختچه ی آن حدوده 1 متر تا 12 متر است وعرض آن به حدوده 10 مترهم می رسد که در روی درخت آن خار های منحنی شکل دارد. این میوه را به عنوان خرمای قرمز و قرمای چینی هم می شناسند. نام علمیه این میوه (Ziziphus jujube) است. این میوه زمانی که آن را می چینند سبز رنگ است، اما با زمان دادن به این میوه به رنگ قهوه ای در می آید و حالت چروک به خود می گیرد. این خرمای قرمز بافتی به مانند گوشت دارد و طعمی شبیه به سیب ترش دارد و در وسط این میوه هسته ای به نسبت کوچکی نسبت به خود میوه دارد. یک درخت عناب می تواند در سال بین 5هزار تا 40هزار عناب بدهد.

تاریخچه عناب

این خرمای قرمز از حدوده 2هزار سال قبل از میلاد مسیح در چین کشت می شد و حدوده 400 نوع مختلف دارد، بعد از مدتی که این میوه رواج پیدا کرد در شمال آسیا شروع به کاشتن شد. در حاله حاضر این میوه در آمریکا، آفریقا، اروپا، آسیا و حتی در ایران هم کشت می شود. یکی دیگر از عجایبی که این میوه دارد مدت زمان ماندگاری این میوه پس از کندن از روی درخت است که می تواند مدت زمان طولانی خراب نشود.

خواص عناب برای لاغری چیست؟

این خرمای قرمز یا همان عناب به دلیل فیبر و مواد مغذی که داره بر لاغری و کم شدن چربی ها اشباح در بدن می شود. ما برای همین چند مورد مهم را در پایین بهش اشاره کردیم.


•    کالری کم عناب
•    وجود فیبر زیاد
•    دارا بودن آنزیم های گوارشی
•    جلوگیری از استرس
•    کنترل کردن گرسنگی
•    کاهش چربی


کالری کم عناب

 
یکی از دلیل هایی که عناب برای لاغری مناسب است، کالری کم این میوه است. شما به میزان زیاد از عناب استفاده کنید، تاثیره زیادی بر روی کالری دریافتی بدن شما نمی گذارد. اما باعث کاهش احساس گرسنگی می شود.


وجود فیبر زیاد در عناب


وجود فیبر در عناب برای لاغری بسیار تاثیر دارد؛ ولی فیبر چه کمکی به لاغری می کند؟فیبر ماده ای است که در میوه جات، سبزیجات و حبوبات وجود دارد که با وارد شدن آن به بدن علاوه بر پروتئینی که دارد باعث جلوگیری از گرسنگی می شود.


دارا بودن آنزیم های گوارشی


در عناب نوعی آنزیم وجود دارد که موقع هضم آن در معده، این آنزیم به روده های شما می چسبد و باعث می شود که هر غذایی که مصرف کنید دریافت پروتئین آن به بدن شما بیشتر باشد.
 
جلوگیری از استرس


بیشتر کسانی از چاقی رنج می برند، از پر خوری، ژنتیک آن ها یا از مشکل استرس برخورد دارند. فلاونوئید کامفرول روتینوزید  که در میوه عناب وجود دارد استرس شما را کاهش می دهد. علاوه بر اینکه عناب برای لاغری موثر است باعث آرامش روان شما هم می شود. 


کنترل کردن گرسنگی 


خواص عناب برای لاغری بسیار است اما این گزینه یکی از مهمترین گزینه ها است. درست است عناب از کالری کمی برخورد دار است اما به دلیل داشتن فیبر بالا مانند یک وعده غذایی است و عناب باعث می شود که شما احساس گرسنگی تان کمتر شود.
 
کاهش چربی 


عناب به دلیل اینکه دارای مواد مغذی زیاد و فیبر است، باعث کاهش گلوکز در خون  و تنظیم آن می شود. به همین دلیل از تجمع چربی اشباح در اطراف شکم جلوگیری و باعث کاهش چربی در بدن می شود.

خواص عناب برای بدن چیست؟

عناب برای لاغری خواص بسزایی دارد که نه تنها عناب برای لاغری بلکه و از طرفی دیگر برای بدن هم خاصیت هایی دارد که به چند مورد از این خاصیت ها اشاره می کنیم:


•    کمک به ریه
•    درمان یبوست
•    جلوگیری از پوکی استخوان
•    جلوگیری و درمان اضطراب
•    افزایش گردش خون
•    درمان کبد چرب
•    جوان سازی پوست
•    درمان بی خوابی 
•    سم زدایی خون
•    هضم غذا
•    تقویت حافظه
•    تقویت تخمدان 


کمک به ریه


در میوه عناب نوعی آنزیم هایی وجود دارد، به نام آنزیم بروملین که این آنزیم ها از جمع شدن مخاط در ریه جلوگیری می کند و باعث باز شدن مجرای تنفسی نیز می شود. به همین دلیل به کسانی که مشکلات ریه دارند پزشکان خوردن عناب را تجویز می کنند.


درمان یبوست


این خرمای سیاه دارای فیبر و کربوهیدرات است که باعث هضم بهتر غذا در گوارش می شود که در نتیجه مشکلاتی مثل یبوست و دل درد را رفع می کند. این میوه به دلیل های آنزیم هایی که دارد و بافت نرم آن باعث هضم بهتر غذا می شود.


جلوگیری از پوکی استخوان


این میوه به دلیل ویتامین هایی نظیر منیزیم، مس، منگنز، کلسیم، فسفر و پتاسیم که دارد باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود. برای افرادی که مشکوک به پوکی استخوان یا بیماری هایی همچون آرتروز هستند خوردن عصاره عناب به آنها توصیه می شود.


جلوگیری و درمان اضطراب


آزمایشاتی که روی عناب انجام شده است نشان می دهد که این میوه برای درمان اضطراب هم مناسب است ولی چگونه به این نتیجه رسیدن؟ دانشمندان و پژوهشگران میوه عناب را روی حیواناتی همچون موش و... آزمایش کرده اند و دچار تغییر در رفتارشان شدن. اما این آزمایشات روی حیوانات انجام شده و هنوز روی انسان انجام نشده. علاوه بر اینکه عناب برای لاغری موثر است، می تواند اضطرابتان را هم کمتر کند.


افزایش گردش خون


میوه عناب با مقدار بالا پتاسیوم که دارد ضد آتروژن است که به باز شدن عروق کمک می کند که این اتفاق باعث گردش بهتره خون در بدن می شود. 


درمان کبد چرب


این میوه آنزیم هایی که در کبد وجود دارد را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث جلوگیری از چرب شدن کبد می شود.عناب از بیماری هایی همچون کبد چرب و سرطان کبد شما را در امان نگه می دارد.


جوانسازی پوست


عناب برای لاغری انسان ها مناسب است، اما خواصی که دارد خیلی بیشتر از لاغری به شما کمک می کند.این میوه با ویتامینC  و اسیدهای چرب غیراشباعی که دارد باعث جوانی پوست می شود. اسید بتولینیک نوعی ماده ای است که در عناب وجود دارد که به درمان التهاب های پوستی همچون سوختگی، اگزما، قارچ و همچنین به بهبود پسوریازیس کمک بسزایی می کند. به دلیل داشتن آنتی اکسیدان روی درمان ریزش مو هم تاثیر مثبت می گذارد.


درمان بی خوابی 


از این میوه به عنوان آرام بخش هم استفاده می کنند. عناب حاوی ویتامین ساپونین هایی است که آرام بخش است و باعث کمک به بهبود خواب و همچنین تنظیم ساعت خواب می شود. آزمایشاتی که بر روی حیوانات انجام شده است نشان می دهد بر روی انسان هم تاثیر می گذارد. دکترهای تب سنتی از دمنوش عناب در قبل از خواب به عنوان یکی از بهترین دمنوش های آرامش بخش یاد می کنند. 


سم زدایی خون 


عناب برای لاغری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما نمی دانند که عناب علاوه بر لاغری بر روی سم زدایی خون هم تاثیر می گذارد. این خرمای قرمز آلکالوئیدها و ساپونین هایی که در خود دارد باعث سم زدایی خون می شود.


هضم غذا


این خرمای چینی به دلیل فیبر بالا می تواند به هضم غذا هم کمک کند. اما این قضیه به طوره کامل درست نیست ولی برای بعضی از افراد جوابگو است. عناب به دلیل بافت نرم و آنزیم هایی که دارد باعث هضم بهتر غذا می شود.


تقویت حافظه


طی آزمایشاتی که روی حیوان موش انجام شده است عصاره عناب باعث رشد و تکامل سلول های عصبی و همچنین بازسازی سلول های مرده در ناحیه (شکنج دندانه) در موش می شود. این ناحیه در مغز موش تولید سلول های عصبی جدید را بر عهده دارد. اما هنوز هیچ تحقیقی بر روی انسان ها نشده است که نشان دهد عناب برای حافظه مناسب است ولی بعضی از پزشکان و متخصصان عناب را برای تقویت حافظه نیز می دانند


تقویت تخمدان 


در تحقیقاتی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران شده است، این محصول گیاهی یک ماده ای ترشح می کند به نام شیلانوم که برای درمان کیست تخمدان است که برای باروری بانوان مفید است. پس از آزمایشات بیشتر دریافتند که این میوه بهتر از قرص های باروری و درمان کیست تخمدان عمل می کن. این میوه شگفت انگیز خواص زیادی برای بدن دارد.

معایب عناب چیست؟

خواص عناب برای لاغری زیاد است که ما به آنها پرداختیم. ولی اگر در خوردن عناب زیاده روی نکنید هیچ موقع به گزینه های زیر دچار نمی شوید. در اینجا به معایب عناب می پردازیم.

 

•    نفخ معده
•    اختلال دارویی
•    شل شدن معده و روده
•    خواب آلودگی 

 

نفخ معده

 

نفخ معده بیماری است که باعث جمع شدن باد در معده و روده ها می شود که باعث بزرگتر یا باد کردن شکم می شود. شما با زیاده روی در خوردن عناب نفخ معده را تشدید یا به نفخ معده دچار می شوید.

 

اختلال دارویی

 

عناب برای افرادی که قرص های خاصی به مانند قرص ضد افسردگی و قرص دیابت مصرف می کنند مناسب نیست. پس بهتر است قبل از خوردن این میوه یا دمنوش آن به پزشک مراجعه کنید.

 

شل شدن معده و روده

 

این میوه درست است که به درمان یبوست کمک می کند ولی اگر در خوردن عناب زیاده روی کنید دچار شل شدن معده، اسهال یا معده درد می شوید.

 

خواب آلودگی

 

اگر شما به این میوه اعتیاد پیدا کنید علاوه بر اینکه عناب بر لاغری شما تاثیره خاصی نمی گذارد بلکه باعث خواب آلودگی می شود. به دلیل اینکه ساپونین بدن وقتی زیاد شود باعث احساس خواب آلودگی انسان می شود.

جمع بندی

خواص عناب برای لاغری بسیار زیاد است. ولی غافل نشویم که عناب معایبی هم دارد که در صورت زیاده روی به آن بیماری ها دچار می شویم. این میوه خاصیت هایی همچون درمان یبوست،جلوگیری از چربی کبد، بالا بردن گردش خون و ...نیز دارد. ولی در کنار این خاصیت ها در صورت زیاده روی نفخ معده و اسهال از معایب این میوه است. مصرف 50 تا 30 عدد عناب در ناشتا بودن بهترین زمان و مقدار در روز است. 

ارسال نظر