معرفی انواع رژیم های لاغری

۱ نظر - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰

امروزه انواع رژیم های لاغری سریع برای کاهش وزن و تناسب اندام توسط متخصصین این حوزه معرفی شده است. در این بین برخی ادعا می کنند که بهترین رژیم لاغری را ارائه می دهند که در این مقاله به بررسی انواع رژیم های لاغری می پردازیم که در تلاشیم با اصلاح سبک زندگی و حفظ سلامت بدن و بدون بازگشت وزن، یک راهکار معقول و منطقی ارائه دهیم. یکی از بزرگترین مشغله های ذهنی بشر اضافه وزن و چاقی است چرا که افزایش وزن نه تنها موجب به هم خوردن تناسب اندام می شود، بلکه منشا بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت، انواع سرطان، فشارخون بالا و...است. تاکنون روش های گوناگونی برای کاهش وزن و لاغری ارائه شده است که مبتنی بر رعایت یکسری برنامه غذایی در کنار افزایش تحرک و ورزش است درمیان انواع رژیم های لاغری سریع، بهترین رژیم لاغری رژیمی است که سبک زندگی سالم را ترویج می کنند و کاهش وزن  معقولی را در پی دارد چراکه امکان بازگشت به چاقی و اضافه وزن را کاهش می دهد. در ادامه برای معرفی انواع رژیم لاغری با مجله مهسا آنلاین همراه باشید. 

رژیم لاغری

رژیم  کتوژنیک :

رژیم کتوژنیک یکی از بهترین رژیم های لاغری سریع است. رژیم کتوژنیک در ابتدا در دهه 1920 توسط، دکتر راسل ویلر برای افرادی که دچار بیماری صرع بودند، معرفی و توصیه شد، اما امروزه  بسیاری از افراد مشهور در دنیا از آن استفاده می کنند. در رژیم کتوژنیک نیاز نیست وعده های غذایی را حذف کنید یا کالری مصرفی را کم کنید، چرا که رژیم کتوژنیک جزء رژیم های کم کربوهیدرات محسوب می شود بطوری که مصرف کربوهیدرات ها در این رژیم به نزدیک 5 درصد می رسد، در عین حال مصرف مواد غذایی حاوی چربی و پروتئین به حداکثر می رسد و بدن به جای قند سوزی، چربی سوزی را در دستور کار خود برای تامین انرژی مورد نیاز قرار می دهد.   

رژیم پالئو (Paleo Diet) :

یکی از انواع رژیم های لاغری رژیم پالئو است. رژیم  پالئو نه تنها یک رژیم لاغری است بلکه یک سبک و شیوه تغذیه سالم در زندگی امروز محسوب می شود، پالئو یک رژیم غذایی است که بر مصرف غذاهایی که انسان‌های اولیه در دوران پارینه سنگی می‌خوردند، متمرکز است. این رژیم شامل غذاهای کامل و غیر فرآوری شده مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات، میوه و آجیل است. رژیم پالئو همچنین از غذاهای فرآوری شده، غلات، حبوبات، لبنیات و شکر تصفیه شده اجتناب می‌کند. این رژیم تقریبا کم کربوهیدرات است و در تلاش است که مانند افراد غار نشین بیشتر انرژی خود را از طریق پروتئین حیوانی و مواد غذایی سالم و طبیعی به دست آورد. این رژیم به کاهش وزن، بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.

رژیم دوبرو (Dubrow Diet) :

یکی دیگر از انواع رژیم های لاغری سریع رژیم  دوبرو است که توسط تری و هدر دوبرو، یک زوج ستاره تلویزیونی، ایجاد شده است. با رعایت قوانین این رژیم می توان به کاهش وزن چشمگیری در مدت زمان کوتاه دست یافت. میزان کالری دریافتی روزانه در رژیم دوبرو بسیار محدود است، بطوری که در این رژیم  مانند یک فرد روزه دار باید ساعت های زیادی از مصرف مواد غذایی بپرهیزید و در زمان های که مجاز به خوردن غذا هستید مصرف مواد غذایی در این رژیم بر مصرف غذاهای کامل، کم فرآوری شده، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم تمرکز دارد. رژیم دوبرو در کاهش قند خون و افزایش چربی سوزی موثر است .

رژیم دوکان (Dukan Diet) :

رژیم دوکان یکی از انواع رژیم های لاغری سریع است که توسط دکتر پیر دوکان، پزشک فرانسوی، ایجاد شده است.رژیم دوکان یک رژیم کم کربوهیدرات 4 مرحله ای است که مواد غذایی حاوی پروتئین  در این رژیم افزایش می یابد، در صورتی که مصرف مواد غذایی حاوی چربی و کربوهیدرات ها کم می شود. مرحله اول رژیم دوکان حمله نام دارد در این مرحله که بطور معمول دارای مدت زمان یک هفته ای است مصرف پروتئین های بدون چربی افزایش می یابد و مصرف یک تا دو قاشق سبوس جو دوسر در این مرحله توصیه شده است. مرحله دوم ،کروز نام دارد این مرحله می تواند تا 12 ماه طول بکشد در این مرحله علاوه بر مواد غذایی حاوی پروتئین میتوان از انواع سبزیجات تازه استفاده کرد همچنین مصرف سبوس جو دوسر نیز نباید فراموش شود، در مرحله کروز در هر هفته چیزی حدود یک الی دو کیلو گرم کاهش وزن مطلوب است تا زمانی که فرد به کاهش وزن دلخواه خود دست یابد، این مرحله ادامه می یابد.مرحله سوم رژیم دوکان تثبیت نام دارد در این مرحله علاوه بر پروتئین و سبزیجات میتوان از میوه ها، نان سبوس دار، لبنیات و کربوهیدرات های نشاسته ای استفاده کرد، اما یک روز در هفته باید فقط پروتئین مصرف شود، همچنین مانند مراحل قبل مصرف سبوس جو دو سر فراموش نشود. مرحله چهارم تثبیت دائمی نامیده می شود در این مرحله به ورزش و پیاده روی توصیه شده است همچنین مصرف روزانه سه قاشق سبوس جو دو سر جزء جدایی ناپذیر این مرحله است، یک روز در هفته نیز مانند مرحله اول فقط باید پروتئین مصرف شود در باقی روزهای هفته مانند مرحله قبل عمل شود تا این رژیم غذایی تثبیت دائمی شود. 

رژیم اتکینز (Atkins Diet) :

رژیم اتکینز یکی از بهترین رژیم های لاغری است که، توسط دکتر رابرت اتکینز، پزشک قلب آمریکایی، در سال ۱۹۷۲ ایجاد شد. این رژیم یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات است و مانند همه رژیم های کم کربوهیدرات در بدن، چربی سوزی جایگزین قند سوزی می شود و باید مصرف مواد قندی توسط فرد کاهش یابد. رژیم اتکینز شامل 4 مرحله است: مرحله اول، القا نام دارد مدت زمان مرحله القا دو هفته است در این مرحله مصرف کربوهیدرات ها به شدت محدود می شود بطوری که تا 20 گرم در روز می رسد در عین حال مصرف پروتئین و چربی ها افزایش می یابد و تنها موارد مصرفی، کربوهیدرات ها، سبزیجات سالادی و برگ دار و غیر نشاسته ای است. مرحله دوم تداوم نامیده می شود در این مرحله مانند مرحله قبل مصرف پروتئین و چربی های سالم بیشترین حجم را در طول روز به خود اختصاص می دهند، اما کم کم مقادیر مصرف روزانه کربوهیدرات ها تا 90 گرم می تواند افزایش یابد. مرحله سوم رژیم اتکینز پیش نگهداری نام دارد در این مرحله  میتوانید مصرف کربوهیدرات ها را در بر نامه غذایی روزانه خود افزایش دهید، اما باید توجه داشت که افزایش مصرف کربوهیدرات ها موجب افزایش وزن نشود و در صورت افزایش وزن مصرف کربوهیدرات ها را کم کرد. مرحله چهارم نگه داری نامیده میشود در این مرحله فرد می تواند تا 120 گرم کربوهیدرات در طول روز مصرف کند در مرحله نگه داری همانطور که از نامش پیداست، باید وزن بدن را ثابت نگه داشت و افزایش وزن تا بیش از 3/2 کیلو گرم نباشد و در صورت اضافه وزن مصرف کربوهیدرات ها مانند مرحله قبل محدود شود.

رژیم غذایی وحشی (Wild Diet) :

رژیم غذایی وحشی یکی از انواع رژیم های لاغری سریع است که توسط آبل جیمز، نویسنده کتاب "رژیم غذایی وحشی" ایجاد شد. اساس رژیم غذایی وحشی مصرف غذاهای، کم کربوهیدرات است.رژیم غذایی وحشی بر این فرض استوار است که بدن انسان برای خوردن غذاهایی طراحی شده است که اجداد ما در دوران پیش از کشاورزی مصرف می کردند. این رژیم شامل غذاهایی است که به راحتی هضم می شوند و مواد مغذی زیادی دارند. همچنین این رژیم بر مصرف غذاهای، ارگانیک و سالم تاکید دارد در رژیم غذایی وحشی از مصرف مواد تصفیه شده و فرآوری شده به شدت پرهیز می شود و وعده های غذایی در این رژیم افزایش می یابد و نیازی به کالری شماری نیست در رژیم غذایی وحشی بر حداقل 7 دقیقه ورزش در طول روز تاکید شده است رژیم غذایی وحشی مدعی است که با رعایت اصول این رژیم در طول مدت 40 روز میتوان به کاهش وزن 10 کیلو گرمی دست یافت.

رژیم لاغری سی روزه (Whole30 Diet) :

رژیم لاغری سی روزه (رژیم سی کامل): این رژیم توسط دو پزشک آمریکایی، دکتر بری ساتن و دکتر دن یوست، ایجاد شد. رژیم لاغری سی روزه بر این فرض استوار است که کربوهیدرات ها باعث افزایش سطح انسولین در خون می شوند و این امر می تواند باعث ذخیره چربی و افزایش وزن شود. با کاهش مصرف کربوهیدرات ها، بدن وارد حالت کتوز می شود، که یک حالت متابولیک است که در آن بدن چربی را برای انرژی می سوزاند. همچنین یکی از انواع رژیم های لاغری است که  اساسا بر اصلاح رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی منظم روزانه تاکید دارد بر همین مبنا مصرف مواد غذایی مضر و فرآوری شده، مصرف مشروبات الکلی، لبنیات، حبوبات و غلات ممنوع می باشد. در رژیم لاغری سی روزه باید اهداف واقع بینانه برای کاهش وزن در نظر گرفت و باید دقت داشت که وعده های غذایی به موقع صرف شوند تا به هدف اصلی، رژیم لاغری سی روزه که همان کاهش وزن است دست پیدا کرد.

رژیم کرب سایکلینگ (Carb Cycling) :

رژیم کرب سایکلینگ  یکی از بهترین رژیم های لاغری است که توسط دکتر ریک هنزلر، پزشک آمریکایی، ایجاد شد.این رژیم برای همه افراد به ویژه ورزشکاران مفید می باشد در رژیم کرب سایکلینگ مصرف کربوهیدرات ها بصورت متناوب کم و زیاد می شود، بصورتی که در روزهایی که فعالیت بدنی بالایی دارید، مصرف کربوهیدرات ها افزایش می یابد و در روزهایی که فعالیت بدنی کافی ندارید، مجبور هستید مصرف کربوهیدرات ها را کم کنید که این عمل می تواند تاثیر خوبی، روی تقویت عضلات و عضله سازی داشته باشد مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین و چربی در این رژیم ممنوعیت خاصی ندارد. این رژیم به افراد کمک می کند تا از مزایای رژیم های کم کربوهیدرات، مانند کاهش وزن و بهبود سلامت، بهره مند شوند، بدون اینکه دچار خستگی، حالت تهوع یا سایر عوارض جانبی شوند. 

رژیم ۱۷ روزه (۱۷-Day Diet) :

رژیم 17 روزه جزء انواع رژیم های لاغری سریع محسوب می شود که توسط دکتر مایک مورنو، پزشک آمریکایی، ایجاد شده است و شامل سه دوره 17 روزه است.اولین دوره رژیم 17 روزه تسریع نام دارد در این دوره مصرف کربوهیدرات های ساده (شکر،نوشابه ،آب نبات و..)ممنوع است و به جای آنها از مواد پروتئینی کم چرب و چربی های سالم و غیر اشباع استفاده می شود یکی از اهداف این دوره، بهبود عملکرد دستگاه گوارش است و انتظار می رود در طول دوره تسریع 5 الی 6 کیلو گرم کاهش وزن رخ دهد. دوره 17 روزه دوم، فعال کردن نامیده می شود در این دوره، شما یک تناوب بین مصرف کم کالری و مصرف زیاد کالری ایجاد می کنید به این دلیل که بدن را تحریک کند تا چربی بیشتری بسوزاند و وزن بیشتری کم کنید. دوره 17 روزه سوم، رسیدن نام دارد، دیگر پس از گذشت دو دوره 17 روزه به یک سبک سالم تغذیه ای برای کاهش و تثبیت وزن دست پیدا کرده اید در دوره رسیدن، در طول هفته کالری کمتری مصرف خواهید کرد اما در آخر هفته، مجاز هستید غذاهای مورد علاقه خود را میل کنید.

رژیم ویت واچرز (Weight Watchers) :

رژیم ویت واچرز، یکی از انواع  رژیم های لاغری محبوب و پرطرفدار در سراسر دنیا است که توسط یک شرکت آمریکایی به همین نام ایجاد شده است و بر کاهش وزن بصورت اصولی تاکید دارد و با تغییر برنامه غذایی روزانه، تلاش دارد تا سبک غذایی سالم را پی ریزی کند. در این رژیم ممنوعیت مصرف برای هیچ یک از گروههای مواد غذایی وجود ندارد، فقط بر درست و اصولی مصرف کردن مواد غذایی اصرار دارد، بطوری که میوه و سبزیجات و مواد پروتئینی کم چرب و مواد ارگانیک و غیر فرآوری شده در این رژیم جایگاه ویژه ای دارند.رژیم ویت واچرز، شامل یک سیستم امتیازدهی است که به افراد کمک می کند، تا کالری دریافتی خود را کنترل کنند. هر غذا و نوشیدنی دارای امتیازی است که بر اساس محتوای کالری، چربی، قند و سدیم آن تعیین می شود. افراد مجاز به مصرف حداکثر، ۱۵۰ امتیاز در روز هستند.رژیم ویت واچرز همچنین شامل یک برنامه آموزشی است که به افراد کمک می کند، تا عادات غذایی سالم را توسعه دهند. با انجام اصول رژیم لاغری ویت واچرز میتوان به کاهش وزن 3 کیلوگرم در ماه دست پیدا کرد. 

رژیم مدیترانه‌ای (Mediterranean Diet) : 

رژیم مدیترانه ای یک برنامه غذایی مختص کشورهای حاشیه، دریای مدیترانه(اسپانیا، یونان، ایتالیا، فرانسه و...) می باشد. این رژیم یکی از بهترین رژیم های لاغری و سبک غذایی سالم است. در رژیم مدیترانه ای به دلیل استفاده از روغن های غیر اشباع مانند روغن زیتون و مصرف کم گوشت قرمز و لبنیات پرچرب وهمچنین مصرف ماهی و غذاهای دریایی، سطح کلسترول و چربی خون پایین آمده و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، انواع سرطان، دیابت نوع ۲، کاهش می یابد و باعث بهبود عملکرد، مغز و افزایش طول عمرد می شود. مصرف  میوه و سبزیجات تازه و حبوبات (افزایش سطح پتاسیم در بدن) موجب کاهش فشار خون می شود. در رژیم مدیترانه ای ورزش و تحرک بدنی جایگاه  ویژه خود را دارد بطوری که حداقل 30 دقیقه در طول روز باید به ورزش و فعالیت بدنی پرداخته شود دانه های روغنی ، آجیل ، ماست ، تخم مرغ و سیب زمینی اجزاء جدایی ناپذیر رژیم مدیترانه ای هستند.

رژیم دش (DASH Diet) :

رژیم دش، یکی از بهترین رژیم های لاغری برای تناسب اندام و یک برنامه غذایی کم سدیم که برای کاهش فشار خون است. در یک مطالعه، افرادی که رژیم دش را دنبال کردند، به طور متوسط ​​۸٫۴ میلی متر جیوه (mmHg) فشار خون سیستولیک و ۴٫۵ میلی متر جیوه فشار خون دیاستولیک خود را کاهش دادند. این رژیم بر مصرف غذاهای کم سدیم، مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و لبنیات کم چرب تمرکز دارد و از مصرف مواد غذایی پرچرب و پر نمک ممانعت می کند. رژیم دش همچنین بر مصرف مقدار محدودی از چربی های اشباع شده چربی های ترانس و قندهای افزوده تمرکز دارد. مصرف پروتئین ها در این رژیم ممنوع نیست و میتوان از انواع مواد غذایی حاوی پروتئین (گوشت کم چرب ،تخم مرغ ،لبنیات ،سویا و....) و از کربوهیدرات ها به مقدار کم و کنترل شده استفاده نمود.

رژیم 1200 کالری در روز (1200 Calories a Day) :

رژیم 1200 کالری در روز یکی از انواع رژیم های لاغری است که بر کاهش وزن و لاغری بر پایه کاهش کالری های دریافتی تمرکز دارد، بطوری که مصرف مواد پر کالری مانند کربوهیدرات، روغن های مضر، نوشیدنی های شیرین به شدت محدود می شود و همچنین باید به اندازه کافی بخوابید، خواب کافی به بدن شما کمک می کند تا کالری بیشتری بسوزاند. برای پیروی از رژیم 1200 کالری در روز، مهم است که از یک برنامه غذایی سالم و متعادل پیروی کنید. این برنامه غذایی باید شامل انواع غذاهای مختلف از جمله میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی های سالم باشد.چربی سوزی  در رژیم 1200 کالری در روز سریع اتفاق می افتد بطوری که ممکن است باعث کاهش حجم عضلات بشود لذا استفاده از پروتئین ها در رژیم 1200کالری در روز امری ضروری است. 

رژیم بشقاب من (MyPlate) : 

رژیم بشقاب من یکی از انواع رژیم های لاغری است. یک راه آسان برای یادگیری، نحوه خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل. این رژیم بر اساس یک بشقاب غذای استاندارد است که به چهار قسمت تقسیم شده است: که نصف بشقاب، در هر وعده، مربوط به میوه ها و سبزیجات تازه است چرا که میوه و سبزیجات سرشار از مواد مغذی هستند، از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها، آنها همچنین کالری کمی دارند. بعد از سبزیجات، 1/4 بشقاب جای، غلات کامل است زیرا که غلات کامل منبع خوبی از فیبر هستند، فیبر به شما کمک می کند تا احساس سیری کنید. 1/4 باقی مانده نیز شامل پروتئین های بدون چربی میشود، پروتئین بدون چربی برای ساخت و ترمیم ماهیچه ها و بافت های بدن ضروری است. منابع خوب، پروتئین بدون چربی عبارتند از گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ بدون پوست، حبوبات و آجیل. نباید در رژیم بشقاب من از مصرف لبنیات غافل شد چرا که لبنیات منبع مهم، کلسیم هستند از این رو بر مصرف لبنیات کم چرب در رژیم لاغری بشقاب من تاکید می شود.

تغذیه شهودی (Intuitive eating) :

یکی از انواع رژیم های لاغری، رژیم تغذیه شهودی است.  این رژیم یک رویکرد غیر رژیمی به غذا خوردن است که بر برقراری ارتباط با بدن و پیروی از سیگنال های، گرسنگی و سیری تمرکز دارد. این رژیم بر این فرض استوار است که بدن انسان به طور طبیعی می داند چه چیزی برای سلامتی و رفاه آن نیاز است.در واقع، یک شیوه برنامه غذایی سالم است که فرد در آن به ندای بدن خود گوش فرا می دهد در تغذیه شهودی، زمان هایی که فرد احساس گرسنگی ندارد از خوردن مواد غذایی اجتناب می کند و در زمان گرسنگی در رژیم لاغری تغذیه شهودی غذاهایی مصرف می کند که با خوردن آن غذاها احساس خوبی را تجربه می کند و بدن با خوردن آنها احساس لذت می کند در رژیم تغذیه شهودی، تاکید می شود که با عجله غذا میل نکنید چرا که در این صورت فرمان، رفع گرسنگی دریافت نخواهید کرد و به خوردن ادامه خواهید داد و این امر موجب بروز چاقی و افزایش وزن خواهد شد.

رژیم ذهن آگاه (Mindful eating) :

در رژیم ذهن آگاه ، تلاش می شود تا هنگام صرف غذا، تمرکز ذهنی فرد تنها متوجه، خوردن غذا باشد نه عوامل بیرونی (تلویزیون ، موبایل و...) .در این رژیم لاغری توصیه می شود که زمان مشخصی برای صرف غذا در نظرگرفته شود، با آرامش و بدون عجله غذا میل شود و لقمه های غذا نباید بزرگ باشد و همچنین لقمه ها به آرامی جویده بشود با تکرار و استمرار در انجام رژیم ذهن آگاه، به بدن آموزش داده می شود تا در مقابل استرس واضطراب و عوامل بیرونی بر اساس، احساسات و بدون احساس گرسنگی شروع به خوردن غذا نکند. این رژیم بر این فرض استوار است که زمانی که به طور آگاهانه غذا می خوریم، بیشتر از غذا لذت می بریم و احتمال پرخوری و مشکلات خوردن کمتر است.

رژیم غذایی کلینیک مایو (Mayo Clinic Diet) : 

رژیم غذایی کلینیک مایو یکی از بهترین رژیم های لاغری است که که بر مصرف غذاهای کامل و کم فرآوری شده تمرکز دارد. این رژیم توسط متخصصان تغذیه در کلینیک مایو توسعه یافته است و شامل دو مرحله است که مرحله اول ،کم کردن وزن، و مرحله دوم، زندگی کن نام دارد. مرحله کاهش وزن شامل بازه زمانی، دو هفته ای است که بیشتر بر اصلاح سبک تغذیه ای توجه دارد تا کاهش میزان کالری دریافتی. کاهش وزن حدودا 4 کیلو گرمی در مرحله کم کردن وزن رژیم غذایی کلینیک مایو، امری دور از دسترس نخواهد بود.در مرحله زندگی کن، باتوجه به اینکه از شروع رژیم غذایی کلینیک مایو، دو هفته گذشته است شما تقریبا به یک شیوه تغذیه ای اصلاح شده دست یافته اید و به بدن خود آموزش داده اید، میزان کالری دریافتی تان تا چه اندازه باشد با ادامه دادن این سبک تغذیه ای انتظار می رود در مرحله زندگی کن چیزی حدود  900کالری در هفته بسوزانید. در این رژیم  بر انجام تمرینات ورزشی و مصرف زیاد میوه و سبزیجات و غلات کامل در طول روز تاکید شده است. 

رژیم سوپر کربوهیدرات (SuperCarb Diet) :

یکی دیگر از انواع رژیم های لاغری، رژیم سوپر کربوهیدرات (پر کربوهیدرات) است. در این رژیم مصرف کربوهیدرات ها ی پیچیده که حاوی فیبر هستند افزایش می یابد، کربوهیدرات های پیچیده کربوهیدرات هایی هستند که بدن شما برای هضم و جذب به زمان بیشتری نیاز دارد. این نوع کربوهیدرات ها، می توانند به شما کمک کنند تا احساس سیری کنید و از پرخوری جلوگیری کنید. در رژیم سوپر کربوهیدرات، مصرف مواد غذایی، حاوی کربوهیدرات هم قبل از انجام فعالیت های ورزشی و هم بعد از انجام آن توصیه می شود، مصرف کربوهیدرات ها قبل از ورزش باعث می شود تا بدن از گلوکز بعنوان سوخت خود استفاده کند. در صورت عدم مصرف کربوهیدرات، بدن از پروتئین ها بعنوان سوخت استفاده می کند که این امر می تواند موجب از دست رفتن حجم، عضلات بدن بشود.

رژیم ضد التهابی (Anti-Inflammatory Diet) :

رژیم ضد التهابی یک برنامه غذایی برای کاهش التهاب بدن و یکی از انواع رژیم های لاغری است. در واقع التهاب یک واکنش سیستم ایمنی بدن، برای مقابله با بیماری ها است. در رژیم ضد التهابی مصرف مواد غذایی فرآوری شده و حاوی قند، ممنوع است، چرا که این مواد غذایی باعث افزایش التهاب بدن می شوند. در این رژیم استفاده از مواد غذایی حاوی پروتئین (گوشت قرمز بدون چربی،ماهی ،مرغ ،تخم مرغ و....) میوه و سبزیجات که حاوی آنتی اکسیدان هستند توصیه می شود. چرا که با مصرف این مواد التهاب بدن کاهش می یابد و احتمال ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سرطان و دیابت و...کاهش می یابد و همچنین با اصلاح سبک زندگی موجب کاهش وزن و لاغری می شود.

رژیم متابولیک :

رژیم متابولیک یکی از بهترین رژیم های لاغری است که با توجه به سوخت و ساز بدن افراد، عمل میکند. سه مدل متابولیک  ارائه می دهد مدل های رژیم لاغری متابولیک شامل مدل پروتئین ،مدل کم کربوهیدرات و مدل میکس است. رژیم متابولیک برای هر مدل برنامه غذایی مخصوص برای لاغری و کاهش وزن ارائه می دهد، در مدل پروتئین میزان  مصرف پروتئین و چربی زیاد است و مصرف کربوهیدرات ها کم می شود در مدل کربوهیدرات، میزان مصرف پروتئین و چربی کم و مصرف کربوهیدرات ها افزایش می یابد و در مدل میکس، نسبت های مساوی بین مصرف کربوهیدرات، پروتئین و چربی ها وجود دارد. 

رژیم آنابولیک :

رژیم آنابولیک یکی از انواع رژیم های لاغری کم کربوهیدرات است شامل سه فاز انگیزش، افزایش وزن و کاهش وزن می باشد. فاز انگیزش دارای مدت زمان 4 هفته ای است که در این فازمصرف کربوهیدرات ها محدود می شود و به جای آن، مصرف چربی ها افزایش می یابد تا بدن به مصرف کم کربوهیدرات ها عادت کند. فاز افزایش وزن، زمان مشخصی ندارد و شما می توانید با مصرف مواد غذایی حاوی چربی وزن بدن خود را افزایش دهید. در فاز کاهش وزن باید میزان کالری دریافتی بدن خود را کاهش دهید تا زمانی که چربی بدن تان کاهش یابد. رژیم آنابولیک در نهایت باعث عضله سازی میشه، چرا که با مصرف مواد غذایی حاوی چربی، دیگر، بدن برای تامین انرژی عضله سوزی نمی کند و نه تنها حجم عضلات حفظ می شود، بلکه حجم عضلات افزایش نیز می یابد.

دراین مقاله به معرفی انواع رژیم های لاغری و برخی از بهترین رژیم های لاغری حال حاضر دنیا پرداخته شد تلاش ما در سایت مهسا آنلاین بر این است تا در بین انواع رژیم های لاغری، رژیم هایی رابه شما عزیزان معرفی کنیم  که علاوه بر کاهش وزن وتناسب اندام بر حفظ سلامت بدن و اصلاح سبک زندگی تاکید دارند امید است مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد. لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک  بگذارید

نظرات همراهان مهسا آنلاین

Fatane Askari
۱۴۰۲/۰۹/۲۱

رژیم غذایی و تناسب اندام

مهساآنلاین :


ارسال نظر