رژیم لاغری شیردهی برای مادران و زنان باردار

۰ نظر - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷

اگر مادر از زمان اغاز شیردهی، رژیم غذایی لاغری را اغاز کند و اندازه ی کالری دریافتی خود را کم کند، قطعا دچار خستگی خواهد شد و دیگر قادر به مراقبت از کودکش نیست. در این مقاله همه ی چیزهایی را که بایستی درباره ی رژیم لاغری شیردهی مادران و زنان باردارباید بدانید را به شما می گوییم.
رژیم شیردهی

در رژیم شیردهی نیازهای فزاینده کودک باید برآورده شوند، و همچنین تغییرات فیزیکی که بدن شما به طور طبیعی پس از زایشگاه  و همچنین در طول اقامت در آن در معرض آن قرار می‌گیرد، به شما اجازه استراحت نمی‌دهد. اگر فشاری را که بسیاری از تازه‌مادرها احساس می‌کنند به ویژه اگر اولین فرزندشان باشد در این مورد لحاظ کنیم ، جای تعجب نیست که بسیاری از مادران به ‌ویژه دراولین دوره زندگی جدید خود، روانشناسی سنگینی را گزارش می‌کنند. در برخی موارد، برخی نیز علائم افسردگی بالینی را نشان می دهند، پس تغذیه مناسب و برنامه رژیم لاغری شیردهی یک امری مهم است که با حمایت از سلامت روحی و جسمی زن باعث میشود بعد از بارداری تعادل زن به دست اید، در حالی که نیازهای شیردهی را نیز برآورده می کند . علاوه بر این، نباید فراموش کنیم که در رژیم لاغری برای شیردهی از طریق تغذیه نه تنها نیازهای خود شما، بلکه نیازهای کودکتان نیز برآورده می شود. لاغری وشیردهی برای بارداران میتواند مفید باشد.

نیازهای رژیم غذایی شیردهی :

بیایید در رژیم لاغری شیردهی برای مادران و زنان باردار ببینیم نیازهای مرتبط با رژیم دوران شیردهی چیست و از شما خواسته می شود که در رژیم لاغری برای شیردهی با رژیم غذایی مناسب چه نیازهایی را برآورده کنید.
نیازهای انرژی بین زنان شیرده و زنانی که به دلایل مختلف ترجیح می دهند از شیر دادن خود به فرزند خودداری کنند، متفاوت است.
علاوه بر این، نیازهای دریافت انرژی نیز بستگی دارد، مثلا زنانی که پس از زایمان ورزش می کنند ، به انرژی اضافی نیاز دارند.
انرژی ای که هر غذا در رژیم لاغری شیردهی مادران فراهم می کند با کالری اندازه گیری می شود. و به طور کلی در رژیم لاغری و شیردهی، شیر دادن به نوزاد به حدود 500 کالری اضافی نیاز دارد .
بنابراین، خانمی که شیر نمی‌دهد و فعالیت بدنی ملایمی دارد، به حدود 1800 تا 2000 کالری نیاز دارد، در حالی که یک زن شیرده به حدود 2300 تا 2500 کالری در روز نیاز دارد.
در دوران لاغری و شیردهی عدم كفايت انرژی جذب شده حاكی از بروز خستگی روحی و جسمی است .بهتر است انرژی دریافتی را در چندین وعده غذایی پخش کنید.(متداول ترین توزیع سه وعده غذایی اصلی است: صبحانه، ناهار، شام و دو میان وعده در میان).

چگونه وزن بارداری را کم کنم؟

در رژیم لاغری در دوران شیردهی، مصرف بیش از کالری لازم باعث مشکل در کاهش وزن می شود که این مشکل اغلب خانم ها بعد از زایمان را نگران می کند، زیرا می پرسند: " شکم من کی می افتد؟" .
در رژیم شیردهی یا همان رژیم برای بارداران اینکه چقدر سریع وزن های اضافی را از دست خواهید داد به این بستگی دارد که در دوران بارداری چقدر وزن اضافه کردید : هرچه وزن کمتری در بارداری اضافه کنید، پس از زایمان سریعتر آن را از دست خواهید داد.
پس از اولین کاهش وزن "ناگهانی" ، همراه با زایمان، و همچنین به دلیل افزایش دفع ادرار مایعات در دوران بارداری ، میزان کاهش وزن به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
در برنامه رژیم لاغری شیردهی کاهش وزن به تدریج توصیه می شود . به طور کلی می گوییم در رژیم دوران شیردهی میزان خوب کاهش وزن بعد از سزارین 2 کیلوگرم در ماه است.

برنامه رژیم شیردهی :

برنامه رژیم لاغری شیردهی باید حاوی موادغذایی متعادل و کافی باشد که برای تامین نیازهای مادر و نوزاد در رژیم شیردهی و یا رژیم برای بارداران باید به این نکات نیاز است:
مصرف کافی پروتئین: مادران شیرده در رژیم دوران شیردهی باید روزانه حداقل 50 گرم پروتئین مصرف کنند. منابع خوبی از پروتئین شامل گوشت، مرغ، ماهی، سویا، لوبیا و ماکارونی هستند.
 مصرف کافی فیبر: مادران شیرده در رژیم لاغری برای شیردهی باید روزانه حداقل 25 گرم فیبر مصرف کنند تا گوارششان به خوبی کار کند. منابع خوبی از فیبر شامل سبزیجات، میوه‌ها، غلات و نان کامل هستند.
 مصرف کافی مواد معدنی و ویتامین‌ها: مادران شیرده در رژیم دوران شیردهی باید روزانه مواد معدنی و ویتامین‌های کافی را مصرف کنند که رژیم لاغری شیردهی مادران شامل کلسیم، آهن، روی، ویتامین D، ویتامین C، و ویتامین B12 می‌شود. منابع خوبی از این مواد شامل ماهی، شیر، سبزیجات و میوه‌های تازه هستند.
مصرف کافی آب: دررژیم شیردهی مادران شیرده باید روزانه حداقل 8 لیوان آب مصرف کنند تا بدنشان به خوبی هیدرات شود و شیر بهتری تولید شود.
محدود کردن مصرف غذاهای پرچرب و شکر: مصرف غذاهای پرچرب و شکری باید به حداقل ممکن کاهش یابد تا بهبود کیفیت 
شیر و همچنین کاهش وزن مادر کمک کند تا از نظر غذایی کامل و متعادل هستند و همچنین رژیم دوران شیردهی 
شما مناسب شیردهی است. 

نکات و توصیه های مهم رژیم شیردهی :

در ضمن، توصیه می‌شود که در رژیم دوران شیردهی صورت نیاز به کاهش وزن، رژیم لاغری را با توجه به نیازهای غذایی خود و نیازهای نوزادتان، با هماهنگی و راهنمایی پزشک یا متخصص تغذیه انجام دهید. همچنین، در طول رژیم لاغری دورانی که برای لاغری و شیردهی هست، به دنبال تغذیه سالم و متعادل برای خود و نوزادتان بوده و از رژیم‌های نامناسب و خودسرانه که ممکن است باعث کاهش کیفیت شیر و تغذیه نوزاد شوند، پرهیز کنید.
 در هر صورت، قبل از شروع هرگونه رژیم لاغری برای شیردهی و داشتن برنامه رژیم لاغری شیردهی ، مهم است که با پزشک درباره ی رژیم لاغری شیردهی و نیازهای غذایی شما و نوزاد شما صحبت کنید تا خطرناک نبودن ان مطمئن شوید.
ممکن است در صورتی که قصد دارید وزن کم کنید، مقدار کالری مصرفی خود را کاهش دهید، اما حتماً باید به این نکته توجه داشته باشید که در رژیم لاغری شیردهی مادران باید حداقل 1800-2000 کالری در روز مصرف کنید تا شیر سالم و کافی به نوزاد شما تامین شود. 
توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی این است که در رژیم شیردهی مادران شیرده باید حتماً رژیم غذایی سالم و متعادلی را رعایت کنند تا به نیازهای غذایی خود و نوزادشان بپردازند.

بنابراین، مادران شیرده برای حفظ سلامتی خود و نوزاد خود، باید به توصیه‌های بهداشتی و تغذیه ‌ای مناسب در رژیم شیردهی توجه کنند. در رژیم لاغری شیردهی و نیز برنامه رژیم لاغری شیردهی ، مادران باید به تنوع و ترکیب صحیح غذاها توجه کنند و در رژیم لاغری شیردهی به میزان کافی از پروتئین، فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌ها استفاده کنند. 
همچنین قبل از شروع هر نوع رژیم لاغری  و رژیم لاغری شیردهی ، باید با پزشک خود مشورت کنید و در صورت لزوم تغییرات لازم در رژیم لاغری شیردهی مادران خود را اعمال کنید.
با رعایت توصیه‌های بهداشتی و تغذیه ‌ای مناسب در رژیم لاغری برای شیردهی، مادران شیرده می‌توانند به خود و نوزادشان کمک کنند که سلامتی خود را حفظ کنند.

ارسال نظر